Od ponad miesiąca mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego mogą cieszyć się efektami zakończonych prac pomiędzy Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. Roboty w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” prowadziła firma NDI. Dzięki inwestycji czas przejazdu na tej trasie skrócił się o około 20 minut – przypomina wykonawca.
Prace trwały od 2017 do 2019 roku. Dzięki inwestycji przywrócony został ruch dwutorowy na około 25-kilometrowym odcinku Szczecinek – Łubowo, ale prace torowe w tym projekcie objęły aż 70 kilometrów. Dzięki rewitalizacji pociągi mogą jechać z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż poprzednio. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo–drogowych wpłynęły również na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa – informuje NDI.
– Wykonanie prac w terminie było dużym wyzwaniem i wymagało dobrej organizacji pracy – mówi Tomasz Mróz zastępca dyrektora projektu w grupie NDI. – Tym bardziej, że w czasie prac podejmowano decyzje o znacznych zwiększeniach zakresów i konieczności wykonania robót dodatkowych. Trudny do prowadzenia robót rejon bagien i jezior wymagał między innymi wzmocnienia nasypów poprzez zastosowanie kolumn iniekcyjnych o długości sięgającej nawet 14 m. Zwiększenia wymagał także zakres prac torowych, szczególnie na stacji Czaplinek, gdzie wymieniono dodatkowy tor – dodaje.
Jak podaje NDI, mimo kolejnych prac dodatkowych, każdy z etapów pośrednich inwestycji był oddawany terminowo. Wysokie tempo utrzymano do samego końca doprowadzając do zakończenia robót kilka dni przed terminem ustalonym przez zamawiającego.
Z efektów remontu linii 210 mogą już korzystać turyści. Pojezierze Drawskie jest chętnie odwiedzane ze względu na swoje walory turystyczne, a teraz podróż w ten rejon Polski jest też znacznie wygodniejsza. Przeprowadzony szeroki remont infrastruktury kolejowej ma duże znaczenie dla mieszkańców, którzy dzięki temu zyskali sprawniejsze połączenia ze stolicą regionu – Szczecinem.
Zadanie obejmowało między innymi:-
Ponad 70 km prac torowych,
-
Budowę 16 peronów w pełni wyposażonych w wiaty, miejsca do siedzenia, informacje dla podróżnych a także dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności,
-
Remont 25 i budowę 4 nowych przepustów,
-
Remont 1 mostu i 3 wiaduktów,
-
Przebudowę 51 przejazdów kolejowo-drogowych,
-
Modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym wraz z budowa półsamoczynnej blokady liniowej na 5 szlakach.
Zobacz film z pracy pociągu szlifierskiego SPENO tuż przed oddaniem linii do ruchu:
Rewitalizacja Linii Kolejowej 210 - Szczecinek-Runowo Pomorskie from Grupa NDI on Vimeo.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” został zrealizowany w systemie „Projektuj i buduj”, a sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dofinansowanie z UE wynosi 85 proc.