Polska spółka KZN Rail od dwóch lat walczy o ponowną ocenę wniosku o dofinansowanie swojego innowacyjnego rozjazdu tramwajowego. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju odmówiło dofinansowania projektu - jak stwierdził sąd niesłusznie i z naruszeniem prawa. NCBR nie wykonało jednak wyroku sądu.
O sprawie piszą
money.pl oraz Puls Biznesu. Jak czytamy, w sierpniu 2020 roku spółka. KZN Rail zgłosiła się do konkursu "6/1.1.1/2020 – Szybka Ścieżka" z projektem "Innowacyjna technologia produkcji, logistyki, zabudowy i utrzymania prefabrykowanych rozjazdów tramwajowych w blokach" wartym 8,7 mln zł. Spółka zawnioskowała o blisko 3,5 mln zł dofinansowania; dotychczasowa technologia zakłada wykonywanie kolejno następujących po sobie prac na placu budowy: wykonanie podbudowy z betonu, ułożenie części torowej rozjazdu, zalanie konstrukcji betonem w technologii "na mokro". Całość zajmuje długie tygodnie i powoduje ograniczenia w ruchu drogowym i tramwajowym.
KZN Rail proponuje rozwiązanie typu plug-in, czyli w miejsce zabudowy trafia gotowy element, który maksymalnie po 72 godzinach instalacji i integracji z torowiskiem oraz jezdnią, będzie gotowy do użytkowania. – Rozjazd tramwajowy zintegrowany z płytą betonową to wydatna oszczędność czasu, bo wymiana całego bloku (stal plus beton) lub samej części stalowej w ramach tej technologii skróci czas robót budowlanych na skrzyżowaniach i torowiskach zintegrowanych z jezdnią z kilku tygodni do kilku dni. Docelowo ma to być wymiana weekendowa – informuje prezes KZN Rail Rafał Leszczyński dodając, że spółka realizuje projekt własnym sumptem, zgodnie z zasadami konkursu.
W lutym 2021 roku NCBR odmówiło jednak dofinansowania krakowskiej spółce "z uwagi na niespełnienie wszystkich kryteriów dostępu", mimo że na etapie oceny projektu przez tzw. panelistów, czyli ekspertów, nie miał uwag do wniosku - podkreśla money.pl. KZN Rail nie złożyło broni i przeszło całą ścieżką odwoławczą włącznie ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. NCBR nie zastosowało się jednak do wyroku, więc sprawa trafiła ponownie przed Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Ten stwierdził, że "ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo i naruszenie to miało istotny wpływ na wynik sprawy, jednocześnie przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia".
Całość trwała dwa lata - ostatni wyrok uprawomocnił się 17 lutego 2023 r., co obliguje NCBR do dokonania ponownej oceny protestu wniesionego przez spółkę. Zgodnie z przepisami spółka powinna była uzyskać informację o rozpatrzeniu protestu nie później niż 3 kwietnia 2023 r. NCBR do chwili obecnej nie dokonał ponownej oceny wniosku – czytamy w money.pl. KZN Rail będzie wnosić do sądu administracyjnego skargę na bezczynność.