PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty na przebudowę obiektu inżynieryjnego na linii 709 Kędzierzyn-Koźle - Stare Koźle. Wpłynęło osiem ofert, z których żadna nie zmieściła się w kosztorysie. Najdroższą, prawie dwukrotnie przekraczającą budżet złożyła spółka należąca do inwestora.
W ubiegłym roku PKP PLK
ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn-Koźle – Stare Koźle. Zadanie obejmowało wymianę 4 km toru oraz remont 7 obiektów inżynieryjnych (4 wiadukty i 3 przepusty). Przebudowany miał być również przejazd w stacji Bierawa oraz częściowo wymieniona miała zostać sieć trakcyjna. Po otwarciu ofert inwestor długo wstrzymywał się z wyborem wykonawcy. W końcu część firm nie przedłużyła ważności ofert, a najtańsza ważna propozycja okazała się zbyt droga - opiewała na 42,6 mln zł brutto przy obliczonym na 33,21 mln zł brutto kosztorysie. Na początku Trakcja PRKiI zaproponowała niewiele wyższą od kosztorysu cenę 36,9 mln złotych brutto, ale nie przedłużyła ważności oferty.
W końcu przetarg unieważniono.
Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły nowy przetarg, o znacznie ograniczonym zakresie. Obejmuje on, po opracowaniu dokumentacji projektowej, prace na kilometrowym odcinku (od km 0,850 do km 1,825): wymianę nawierzchni toru nr 1, rozbiórkę istniejącego peronu jednokrawędziowego, oczyszczenie podsypki, renowację podtorza, oczyszczenie ław i przebudowę jednego przejazdu. Tym razem do przebudowy jest tylko jeden obiekt inżynieryjny - wiadukt w km 1,328. Kosztorys określono na 25,6 mln złotych brutto.
Po otwarciu ofert okazało się, że galopujące ceny w budownictwie znów dały o sobie znać. Mimo kilkukrotnie zmniejszonego zakresu inwestycji, oferty są niewiele niższe niż poprzednio - i wszystkie przekraczają kosztorys. Mieszczą się w zakresie od ok. 27,6 mln zł (słowacka Firesta - Fiser, a także Eurovia Polska w konsorcjum z ETF) do 38 mln złotych. Wyjątkiem jest własna spółka z grupy PKP PLK - Dolkom. Jego oferta w konsorcjum z Dromosttorem opiewa na aż 47,4 mln złotych brutto.