Zarząd PKP Intercity przy udziale władz ministerstwa infrastruktury, podpisał umowę na produkcję i dostawę nowych wagonów dla pasażerów. To największy taki zakup w historii państwowego przewoźnika. Pierwsze wagony będą dostarczone za półtora roku.
Kilka miesięcy po rozstrzygnięciu przetargu na zakup 300 nowych wagonów pasażerskich, z opcją na kolejnych 150 wagonów, czas na podpisanie umowy z ich producentem. Zamówienie zrealizuje H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania. W poprzednim roku wielkopolski producent
dostarczył z innego zamówienia 81 nowych wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity.
Podpisanie dokumentu odbyło się w środę, 17 lipca w Warszawie. – To jest kontrakt “naj”. Największy, jeżeli chodzi o liczbę zamawianych jednorazowo wagonów, ale także “naj” jeżeli chodzi wysokość kontraktu – mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak tłumacząc, że to dobra wiadomość dla każdego, kto chce podróżować koleją.
Spółka w poprzednich latach zapewniała, że "zakup wprowadzi do oferty nowy standard designu i komfortu podróżowania". Potwierdził to dzisiaj szef PKP Intercity. Będzie to odejście od stosowanego obecnie wyglądu, często określanego, jako szpitalny. Projektem komplementarnym, związanym z tą inwestycją, ma być całkowita
przebudowa bocznicy kolejowej Przemyśl Bakończyce, gdzie obsługiwane są pociągi PKP Intercity.
Jakie wagony chce mieć PKP Intercity?
– Dla nas priorytetem jest zapewnienie jak największe ilości komfortowych miejsc dla pasażerów. Można powiedzieć, że beneficjantami dzisiejszej umowy są nasi pasażerowie. To oni otrzymają komfortowe wagony, którymi będzie można pojechać do Katowic, Poznania, Szczecina, Wrocławia. Również w kierunkach zagranicznych. To znacząco poprawi nasza ofertę – tłumaczył Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
W ramach zamówienia podstawowego wiadomo było dotychczas, że
państwowy przewoźnik chciałby pozyskać m.in. 198 wagonów klasy drugiej, 38 klasy pierwszej oraz 38 wagonów restauracyjnych. Jakie dokładnie pojazdy znajdą się w parku taborowym PKP Intercity po realizacji dostaw?
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
Uwagę zwraca na pewno zakup nowych wagonów restauracyjnych. Część z nich zastąpi z powodzeniem te najbardziej wysłużone. Jednak na pewno pozwolą zaoferować możliwość zamówienia posiłku w podroży na nowych trasach.
Ponad 4 mld za nowe wagony PKP Intercity W przypadku skorzystania przez PKP Intercity z prawa opcji, PKP Intercity kupi kolejnych 150 nowoczesnych wagonów, które będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h.
Mają być homologowane na sieciach kolejowych Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Węgier i Litwy.
Po wprowadzeniu do ruchu będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
Wiadomo, że zamówienie podstawowe będzie kosztować 4,23 mld złotych. Gdy zostanie wykorzystana opcja na kolejne pojazdy jego wartość wzrośnie do 6,35 mld złotych. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania będzie dostarczać nowe wagony począwszy od 2026 roku, powinna być to pierwsza setka. Ostatnie, jak usłyszeliśmy, mają pojawić się na torach w 2030 roku.