Partnerzy serwisu:
Biznes

Przynajmniej 300 nowych wagonów w PKP Intercity. Jest umowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
17-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

Zarząd PKP Intercity przy udziale władz ministerstwa infrastruktury, podpisał umowę na produkcję i dostawę nowych wagonów dla pasażerów. To największy taki zakup w historii państwowego przewoźnika. Pierwsze wagony będą dostarczone za półtora roku.

Kilka miesięcy po rozstrzygnięciu przetargu na zakup 300 nowych wagonów pasażerskich, z opcją na kolejnych 150 wagonów, czas na podpisanie umowy z ich producentem. Zamówienie zrealizuje H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania. W poprzednim roku wielkopolski producent dostarczył z innego zamówienia 81 nowych wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity.

Podpisanie dokumentu odbyło się w środę, 17 lipca w Warszawie. – To jest kontrakt “naj”. Największy, jeżeli chodzi o liczbę zamawianych jednorazowo wagonów, ale także “naj” jeżeli chodzi wysokość kontraktu – mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak tłumacząc, że to dobra wiadomość dla każdego, kto chce podróżować koleją.

Spółka w poprzednich latach zapewniała, że "zakup wprowadzi do oferty nowy standard designu i komfortu podróżowania". Potwierdził to dzisiaj szef PKP Intercity. Będzie to odejście od stosowanego obecnie wyglądu, często określanego, jako szpitalny. Projektem komplementarnym, związanym z tą inwestycją, ma być całkowita przebudowa bocznicy kolejowej Przemyśl Bakończyce, gdzie obsługiwane są pociągi PKP Intercity.

Jakie wagony chce mieć PKP Intercity?

– Dla nas priorytetem jest zapewnienie jak największe ilości komfortowych miejsc dla pasażerów. Można powiedzieć, że beneficjantami dzisiejszej umowy są nasi pasażerowie. To oni otrzymają komfortowe wagony, którymi będzie można pojechać do Katowic, Poznania, Szczecina, Wrocławia. Również w kierunkach zagranicznych. To znacząco poprawi nasza ofertę – tłumaczył Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

W ramach zamówienia podstawowego wiadomo było dotychczas, że państwowy przewoźnik chciałby pozyskać m.in. 198 wagonów klasy drugiej, 38 klasy pierwszej oraz 38 wagonów restauracyjnych. Jakie dokładnie pojazdy znajdą się w parku taborowym PKP Intercity po realizacji dostaw?
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

Uwagę zwraca na pewno zakup nowych wagonów restauracyjnych. Część z nich zastąpi z powodzeniem te najbardziej wysłużone. Jednak na pewno pozwolą zaoferować możliwość zamówienia posiłku w podroży na nowych trasach.

Ponad 4 mld za nowe wagony PKP Intercity

W przypadku skorzystania przez PKP Intercity z prawa opcji, PKP Intercity kupi kolejnych 150 nowoczesnych wagonów, które będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h. Mają być homologowane na sieciach kolejowych Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Węgier i Litwy. 

Po wprowadzeniu do ruchu będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

Wiadomo, że zamówienie podstawowe będzie kosztować 4,23 mld złotych. Gdy zostanie wykorzystana opcja na kolejne pojazdy jego wartość wzrośnie do 6,35 mld złotych. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania będzie dostarczać nowe wagony począwszy od 2026 roku, powinna być to pierwsza setka. Ostatnie, jak usłyszeliśmy, mają pojawić się na torach w 2030 roku.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity planuje nową lokomotywownię na Grochowie

Infrastruktura

PKP Intercity planuje nową lokomotywownię na Grochowie

Daniel Siwak 15 lipca 2024

Pendolino w podwójnym zestawieniu. Intercity zadowolone z frekwencji

Pasażer

Więcej czeskich wagonów w PKP Intercity. Ruszył TLK Pirat i Wydmy

Tabor i technika

PKP Intercity chce zatrudniać pracowników z PKP Cargo

Biznes

Zobacz również:

PKP Intercity planuje nową lokomotywownię na Grochowie

Infrastruktura

PKP Intercity planuje nową lokomotywownię na Grochowie

Daniel Siwak 15 lipca 2024

Pendolino w podwójnym zestawieniu. Intercity zadowolone z frekwencji

Pasażer

Więcej czeskich wagonów w PKP Intercity. Ruszył TLK Pirat i Wydmy

Tabor i technika

PKP Intercity chce zatrudniać pracowników z PKP Cargo

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5