Mazowsze i należący do niego przewoźnik już uruchamiają kolejne wielkie zakupy taborowe. Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na dostawę od 15 do 25 nowych, pięcioczłonowych składów a samorząd województwa - na 16 krótkich, dwuczłonowych pociągów.
Mimo że Koleje Mazowieckie wciąż jeszcze
odbierają pojazdy Stadler Flirt z ostatniej, rekordowej umowy na dostawę nowych pociągów, w kwietniu tego roku
zapowiedziano kolejne inwestycje taborowe. Region miał kupić łącznie 22 nowe pociągi. Jak się jednak okazuje, zamówienia będą jeszcze większe. Właśnie ogłoszono dwa przetargi na nowy tabor - jeden z nich ogłosił samorząd a drugi - Koleje Mazowieckie.
Koleje Mazowieckie kupują 15 nowych pociągów z opcją na 10 kolejnych
Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na zakup 15 pięcioczłonowych (lub porównywalnych) elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie obejmuje pakiet naprawczy-pozderzeniowy, szkolenie pracowników zamawiającego z zakresu obsługi pociągów oraz serwisowanie składów w poziomie utrzymania P1 – P3 - przez 18 lat.
Do tego dochodzą bardzo ciekawe opcje - na dostawę 10 kolejnych pojazdów tego samego typu z utrzymaniem na poziomie P1 – P3 oraz na wykonanie maksymalnie dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych w ramach zamówienia podstawowego oraz w ramach opcji.
Zamawiający wymaga, aby wykonawca dostarczył pierwszy pojazd z zamówienia podstawowego w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast pozostałe pojazdy z zamówienia podstawowego w terminie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Pojazdy z zamówienia objętego opcją mają pojawić się w terminie 27 miesięcy od dnia zawiadomienia, jednakże nie później niż do dnia 31 maja 2026 roku.
Bardzo ciekawe są kryteria - cena stanowi tylko 60 proc. oceny, a rozłożono ją na cena za dostawę pociągów (30 punktów) za utrzymanie P1-P3 (20 pkt) oraz cenę za naprawę P4 (10 punktów). Kryterium jakości to współczynnik efektywności każdego elektrycznego zespołu trakcyjnego (20 pkt), współczynnik zdolności przewozowej (10pkt) oraz liczba stałych miejsc siedzących (5 pkt) i układ osi (5 pkt).
Krótkie pociągi UMWM do obsługi regionu Radomia
Przedmiotem zamówienia Województwa Mazowieckiego jest z kolei dostawa 16 szt. fabrycznie nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z pakietem naprawczym-pozderzeniowym, szkoleniem oraz serwisowaniem w poziomie utrzymania P1-P3 do końca 2031 roku. Prawo opcji przewiduje wydłużenie serwisowania w poziomie P1-P3 na okres 18 lat (od czasu dostarczenia) oraz maksymalnie dwie naprawy P4.
Terminy dostawy i kryteria wyboru dostawcy są identyczne, jak w przypadku zamówienia Kolei Mazowieckich z wyjątkiem tego, że wagę współczynnika efektywności pojazdów zwiększono do 25 punktów, a współczynnika zdolności przewozowej obniżono do 5 punktów.
Jak wiemy, te pociągi mają pozwolić na lepszą
obsługę regionu radomskiego (wraz z planowaną bazą). Na razie nie ma informacji o planowanym wcześniej zakupie pierwszych w Polsce pociągów z napędem akumulatorowym.