PKP Intercity jeszcze przed podpisaniem umowy na budowę trzystu nowych wagonów z FPS planuje kolejne zakupy. Opublikowało zapytanie o informację (RFI) w sprawie dostawy kolejnych 395 wagonów.
PKP Intercity ma
bardzo duże opóźnienia w realizacji swojej strategii taborowej. W zakresie wagonów, w 2016 roku planowano kupić 55 nowych wagonów i zmodernizować 155 do 2019 roku, ale ostatecznie zmodernizowano tylko 100 wagonów bez zakupu nowych. W kolejnych
aktualizacjach strategii terminy inwestycji były wydłużane. Ostatecznie ogłoszono zakup aż 926 wagonów (i modernizację blisko 1489 wagonów) do 2030 roku, ale po stronie zakupów przez ostatnie osiem lat wciąż widnieje tylko
81 sztuk odebranych z FPS - to nawet nie połowa z zapowiedzianych w 2018 roku 185 sztuk. Do tego największy prowadzony przetarg - na wagony piętrowe push-pull -
zostaje po raz drugi unieważniony.
Ogromne opóźnienie w zakupach wagonów PKP Intercity
To wszystko, a także opóźnienie w wykonywaniu napraw powoduje, że PKP Intercity ma coraz większe problemy taborowe . Jak
ocenił wiceminister Piotr Malepszak - ponad 40 procent wagonów spółki jest odstawionych. Są to nawet całkiem nowe i komfortowe wagony typu Z, dla których spółka kilka lat próbowała wybrać wykonawcę napraw. Z kolei w zakresie wagonów sypialnych
pozostały czynne dosłownie pojedyncze sztuki.
Niedawno przewoźnik rozstrzygnął wprawdzie ogłoszony półtora roku temu ogromny przetarg na 300 nowych wagonów, ale
umowa wciąż nie została podpisana. Teraz przewoźnik zapowiedział zakup kolejnych, ale jest to tylko RFI (zapytanie o informację), a nie przetarg. Nie znamy jeszcze harmonogramu tej inwestycji ani źródła jej finansowania.
Jakie wagony planuje kupić PKP Intercity?
Przedmiotem zapytania o informację (RFI) jest dostawa 395 wagonów osobowych typu Z zgodnie z podziałem na następujące częsci:
• dostawa 71 wagonów 1 klasy przedziałowych/ bezprzedziałowych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
• dostawa 72 wagonów 2 klasy przedziałowych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
• dostawa 108 wagonów 2 klasy bezprzedziałowychklimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
• dostawa 36 wagonów 2 klasy przedziałowych klimatyzowanych przystosowanych do przewozu osób z ograniczoną mobilnością wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
• dostawa 72 wagonów 2 klasy bezprzedziałowychklimatyzowanych przystosowanych do przewozu rowerów z co najmniej 8 hakami na rowery wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
• dostawa 36 wagonów restauracyjnych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania.
Jak informuje rzecznik PKP Intercity Cezary Nowak wagony miałyby mieć dopuszczenie do ruchu na terenie Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy (uzyskane w terminie 48 miesięcy od zawarcia umowy). Na każdy dostarczony wagon ma obowiązywać okres 4 lat gwarancji i rękojmi. Termin składania informacji upływa 08.04.2024 o godzinie 12.00
Wagony mają zostać wyposażone w klimatyzację, bezprzewodowy Internet, gniazda do ładowania dla pasażerów(230V i USB), dynamiczny system informacji pasażerskiej, instalację wykrywania pożaru w przedziałach, kabinach WC oraz przedsionkach i korytarzach, zintegrowany system zdalnej diagnostyki z możliwością zdalnej transmisji danych, oraz CCTV z możliwością zdalnej transmisji danych. Wagony mają zostać przystosowane do prędkości 200 km\h.