Lokaltog dekarbonizuje swoją flotę w regionie Zelandii. Firma zdecydowała się na zakup bateryjnych pociągów Flirt od Stadlera.
Podpisana w Taastrup w Danii umowa obejmuje zakup 14 pociągów Flirt Akku z opcją na 10 dodatkowych pojazdów. Pociągi są przeznaczone do eksploatacji w regionie Zelandii na liniach Tølløsebanen i Østbanen, z możliwością rozszerzenia usług na trasy w Lollandsbanen i Odsherredsbanen. Zamówienie zostało przyznane Stadlerowi w wyniku przetargu publicznego ogłoszonego w listopadzie 2023 r.
– Bardzo się cieszymy, że znaleźliśmy dostawcę pociągów bateryjnych. Zastąpią one pojazdy IC2, które dobrze nam służyły od 1997 roku. Zamawiane pociągi to pojazdy przyszłości, mamy nadzieję, że zapewnią naszym pasażerom komfortowe warunki podróży przez wiele kolejnych lat – mówi Lars Wrist-Elkjær, dyrektor zarządzający Lokaltog.
Zielone technologie na rzecz dekarbonizacji transportu kolejowego
– (...) Nasz Flirt Akku okazał się zwycięzcą kolejnego przetargu na pociągi bateryjne, odbywającego się w jednym z krajów europejskich o największym potencjale dekarbonizacji kolei ze względu na niski stopień elektryfikacji torów – podkreśla dr Ansgar Brockmeyer, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży Stadlera.
Bateryjny Flirt Akku o wielkich możliwościach Stadler pozostaje liderem rynku w segmencie pojazdów zasilanych bateryjnie – firma sprzedała już ponad 350 pojazdów Flirt Akku klientom w Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Holandii, a także na Litwie i w USA. Najnowocześniejsze bateryjne zespoły trakcyjne mogą jeździć zarówno pod siecią trakcyjną, jak i bez niej, a także być ładowane podczas jazdy i hamowania.
Standardowy zasięg pojazdu wynosi do 100 km, nawet pod koniec projektowanego okresu eksploatacji akumulatorów. Podczas testów Flirt Akku firmy Stadler
pokonał 224 kilometry w trybie wyłącznie akumulatorowym, ustanawiając rekord świata w najdłuższej podróży pociągiem regionalnym w trybie wyłącznie akumulatorowym bez dodatkowego ładowania. To osiągnięcie zostało nagrodzone w 2021 r. wpisem do Księgi Rekordów Guinnessa.
Pojazdy z zasilaniem bateryjnym to tylko jedno z rozwiązań Stadlera w obszarze napędów bezemisyjnych. W zależności od obszaru zastosowania Stadler oferuje swoim klientom również rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb z napędem wodorowym lub hybrydowym.
Flirt Akku dla Lokalog
Flirt Akku dla Danii to pojazd dwuczłonowy, zaprojektowany zgodnie z wymogami TSI PRM z uwzględnieniem potrzeb pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Niskopodłogowe wejścia ułatwiają dostęp na pokład z niskich, charakterystycznych dla duńskiej infrastruktury peronów.
Pojazd posiada szerokie drzwi z automatycznie wysuwanymi stopniami i dedykowane miejsca dla wózków inwalidzkich oraz rowerów. Jest również wyposażony w półautomatyczną rampę, co stanowi dodatkowe ułatwienie dla użytkowników wózków inwalidzkich. Pojazdy będą klimatyzowane, na pokładzie znajdzie się toaleta zgodna z TSI PRM, dostęp do sieci WLAN i nowoczesny system informacji pasażerskiej.