Województwo łódzkie konsekwentnie inwestuje w tabor dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wkrótce ma zostać ogłoszony zapowiadany od kilku tygodni przetarg na nowe elektryczne zespoły trakcyjne. To kolejne przygotowania do rozwoju połączeń w regionie.
Aktualnie Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 39 dwu- i trójczłonowe pociągi: Flirt 3 od Stadlera i Impuls 2 od Newagu. Kolejnych 14 jednostek – trójczłonowych Elfów 3 –
jest w produkcji w bydgoskiej Pesie. Już wiadomo, że na tym się nie skończy.
Nowe pociągi dla ŁKA. Pięć członów i więcej miejsc na rowery – Dzięki decyzji radnych Sejmiku Województw Łódzkiego możemy ogłosić postępowanie przetargowe na zakup sześciu nowych pociągów pięcioczłonowych dla ŁKA – mówi Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego. – To są pociągi, które na pewno będą jeszcze lepiej łączyć Łódzkie. Będziemy walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym na terenie naszego regionu i mam nadzieję, że mieszkańcy będą z tego faktu zadowoleni – dodaje.
Przed ogłoszeniem przetargu nie znamy szczegółów zamawianych pociągów. Można jednak przypuszczać, że 5-członowe elektryczne zespoły trakcyjne o długości maksymalnej 100 metrów będą mogły przewieźć nawet 300 pasażerów na miejscach siedzących – stałych i rozkładanych. Są to wartości, które uzyskano w ramach konsultacji rynkowych, przeprowadzonych przez ŁKA z największymi producentami w ubiegłym roku.
Do tego można przypuszczać, że Łódzkie nie zrezygnuje z poczwórnej strefy podróży dla najmłodszych pasażerów (stolik z wbudowana grą), biletomatu czy kasowników do biletów Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Biorąc pod uwagę długość pojedynczej jednostki, w pojeździe powinny znaleźć się też dwie toalety – jedna standardowa, a druga dostępna dla pasażerów z niepełnosprawnością.
Prócz tego, że nowe pociągi mają przewieźć więcej pasażerów, mają w nich zostać wprowadzone nowe rozwiązania. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie liczby miejsc do przewożenia rowerów. Strefa do ich przewozu ma znaleźć się pomiędzy dwiema parami drzwi, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z jednośladami. Mają pojawić się także specjalne półki na większy bagaż.
Województwo łódzkie z przetargiem w kwietniu Pierwsza deklaracja zakupu nowych pociągów dla ŁKA padła jeszcze pod koniec stycznia. Jednak od lutego takiego przetargu nadal nie ma. Kiedy więc należy się go spodziewać? Ze strony UMWŁ słyszymy teraz, że zostanie ogłoszony najpóźniej w kwietniu.
Zamówienie będzie podzielone – i tu się nic nie zmienia – na część podstawową i opcję w proporcjach: 6+12, co da w sumie 18 nowych pojazdów. Pierwsza partia szczęściu sztuk miałaby zostać dostarczona w 2029 r. Natomiast pozostałe 12 jednostek województwo otrzymałoby raczej nie wcześniej niż po roku 2030. Ich zakup miałby być finansowany ze środków w ramach nowej perspektywy unijnej 2028-2034.
Do kiedy województwo daje sobie czas na decyzję w sprawie zamówienia opcjonalnego? – W przypadku umowy z Pesą były to cztery lata od podpisania umowy, natomiast w wypadku tej umowy jeszcze nie zostało przesądzone. To się jeszcze okaże – tłumaczy Aneta Wierzbicka, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Środki na zakup 6 pojazdów z zamówienia podstawowego pochodzić będą z budżetu województwa łódzkiego oraz programu "Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027". W sumie na ten cel przeznaczono blisko 320 mln zł, w tym 220 mln zł to dofinansowanie unijne. Jednym z zadań, kiedy EZT-y zostaną włączone do ruchu,
ma być obsługa weekendowych połączeń Łódź – Trójmiasto.
Elfy 3 dla ŁKA do końca 2026 roku Nawiązując do wątku z początku tekstu, trzeba wspomnieć, że w fabryce bydgoskiej Pesy są produkowane elektryczne zespoły trakcyjne Elf 3.
Umowę na ich dostawę (4+10) podpisano w lutym 2023 roku. Nowe trójczłonowe jednostki kosztują blisko 500 mln złotych (140,1 mln – zamówienie podstawowe, 350 mln – dodatkowe składy).
Zamówione EZT-y wyposażone będą w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, biletomaty czy uchwyty na rowery. Dodatkowo znajdzie się we wnętrzu strefa dla rodzin z dziećmi, w której w stolik wbudowana zostanie gra. Trójczłonowa jednostka przewiezie do 350 pasażerów, w tym 160 osób na miejscach siedzących.
Marszałek Skrzydlewska w czasie tego tygodniowej konferencji przekazała, że całkowicie gotowy Elf 3 będzie wkrótce przechodził testy. Natomiast pierwsze pojazdy do przewoźnika mają trafić w maju lub w czerwcu 2026 r. To oznaczałoby zmianę w harmonogramie. Jeszcze w sierpniu 2024 roku
informowaliśmy o dostarczeniu pierwszych 4 pociągów (zamówienie podstawowe) do końca tego roku. Natomiast kolejnych 10 miałoby docierać sukcesywnie od końca 2026 roku i to na razie się nie zmieniło.