Partnerzy serwisu:
II linia metra

Nasze metro drugie najdroższe w Europie? Porównywanie nieporównywalnego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Nasze metro drugie najdroższe w Europie? Porównywanie nieporównywalnego
Czy II linia metra jest – jak przekonuje stowarzyszenie Zielone Mazowsze – budowana zbyt drogo względem podobnych inwestycji? Eksperci komentują: to porównywane nieporównywalnego.

Ekolodzy prowadzą ostatnio intensywną kampanię, w której przekonują, że II linia jest budowana zbyt drogo. W odwołaniu do uchylonej później decyzji środowiskowej dla pozostałych odcinków II linii metra wskazywali, przekonywali – powołując się na doświadczenia z odcinka bielańskiego I linii – że inwestycję można zrealizować znacznie taniej. Zielone Mazowsze opublikowało również zestawienie, z którego wynika, że budowa II linii metra w Warszawie jest jednym z najdroższych, w przeliczeniu na kilometr długości, tego typu przedsięwzięć w Europie. Przyjętych rozwiązań bronił Michał Olszewski, wiceprezydent miasta. Stowarzyszenie zarzuciło mu jednak liczne błędy. Jak wskazywało, budowa bielańskiego odcinka nie tylko była tańsza, ale trwała też krócej.

Jednak najwyraźniej ekolodzy sami nie ustrzegli się błędów. – Zielone Mazowsze dokonało porównania dwóch kontraktów. A to są kwoty nieporównywalne. Końcowy odcinek budowy I linii był realizowany jako tylko wykonanie robót budowlanych, zaś budowa centralnego odcinka to kontrakt zaprojektuj i zbuduj, czyli czas trwania kontraktu musi uwzględniać wykonanie obydwu tych usług – projektowanie z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz wykonanie robót budowlanych – zwraca uwagę Łukasz Oleszczuk ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM. Jak wskazuje, w przetargu na roboty budowlane zakres prac jest określony. – Przy zaprojektuj i buduj istnieje element ryzyka, gdyż wykonawca do końca nie zna zakres tego, co będzie projektował i realizował – mówi Oleszczuk. Jako przykład podaje czerpnio-wyrzutnię przy stacji Stadion, która została przesunięta na drugą stronę ul. Wybrzeże Szczecińskie i wymagała wycinki ok. 80 szt. drzew. – A to tylko jeden z przykładów, obiektów na linii jest znacznie więcej – zaznacza przedstawiciel SISKOM-u.

Dwie inwestycje znacznie różniły się też założeniami i warunkami. Na Bielanach stosowano metodę odkrywkową – tunele są płytkie, zaś sam pas drogowy był w ul. Kasprowicza był przygotowany do realizacji inwestycji.. W centrum natomiast jest znacznie więcej infrastruktury podziemnej, która wymagała licznych przebudów na długich odcinkach np. magistrala ciepłowicznia wzdłuż ul. Świętokrzyskiej. Zatem, jak wskazuje Oleszczuk, takie proste porównania nie przedstawiają faktycznego stanu rzeczy.

Czy warszawskie metro jest faktycznie drugim najdroższym w Europie? – Mamy za mało informacji, żeby porównywać. Nie wiadomo, jakie były typy kontraktów, jaki zakres przebudowy infrastruktury przygległej, poza tym każde miasto ma swoją specyfikę – mówi Łukasz Oleszczuk. Jak dodaje, w Warszawie są trudne warunki geologiczne, trzeba zabezpieczyć skarpę wiślaną. Do tego przetarg na projekt i budowę centralnego odcinka II linii był prowadzony w czasie tzw. „górki” cenowej, co skutkować mogło podwyższeniem wysokości kontraktu. Do tego dochodzi presja związana z rozliczeniem środków unijnych.

Czy koszty są uzasadnione? – Ciężko mówić, że to jest rozdęte. W ogóle ciężko to porównywać. Zawsze będą pojawiać się głosy, że coś można zrobić taniej lub w ogóle nie robić – zauważa Łukasz Oleszczuk. Przywołuje przykład Euro 2012. Niektórzy przekonywali, że lepiej środki przeznaczyć na żłobki i przedszkola. Z drugiej strony organizacja takiej imprezy napędza gospodarkę.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Infrastruktura

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Pasażer

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 16 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Biznes

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2023

Betoniarnia blokuje metro na Karolin. Koniec budowy w 2026 r. zagrożony?

Infrastruktura

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Infrastruktura

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Pasażer

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 16 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Biznes

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2023

Betoniarnia blokuje metro na Karolin. Koniec budowy w 2026 r. zagrożony?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5