Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Narastanie ryzyk - rozmowa z Markiem Krawczykiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-04-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rk, 23 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Narastanie ryzyk - rozmowa z Markiem Krawczykiem
Największym problem w realizacji inwestycji kolejowych jest kumulujący się łańcuszek wąskich gardeł zwłaszcza w procesach uzgodnień i postępowaniach administracyjnych – mówi Marek Krawczyk, dyrektor w firmie Sener.

Rynek Kolejowy: W jaki sposób powinny być więc konstruowane postępowania przetargowe, żeby uniknąć takich sytuacji?

Marek Krawczyk: Od wielu lat jestem zwolennikiem metod, jakie np. są stosowane w krajach zachodnioeuropejskich czy przez międzynarodowe instytucje finansowe. Bliski jest mi przykład procedur stosowanych przez ADIF –operatora infrastruktury kolejowej w Hiszpanii.

W uproszczeniu mówi się, że polega to na automatycznym odrzuceniu skrajnych ofert –najtańszej i najdroższej – ale to skrót myślowy.

Po ocenie technicznej, punktuje się ofertę finansową w oparciu o specjalny algorytm, który można w skrócie opisać jako metodę kwalifikującą oferty, które mieszczą się w określonym zakresie kwotowym wyznaczonym kombinacją średniej statystycznej ofert i ich odchylenia standardowego. Na tym etapie odpadają te oferty, których cena wychodzi poza wyznaczone statystycznie ramy.

Nie musi to być oferta najtańsza i najdroższa, ale np. więcej ofert, które nie mieszczą się w przyjętym przedziale. Może też zaistnieć sytuacja, że wszystkie oferty mieszczą się w tym przedziale cenowym.

To działa bardzo sprawnie. Co więcej, zamawiający, w tym przypadku zarządca infrastruktury kolejowej w Hiszpanii (ADIF), ma ogromny autorytet, który zniechęca firmy do późniejszych protestów oraz cieszy się sporym zaufaniem, co sprawia, że jego decyzje nie są podważane. Odwołania zdarzają się przez to niezwykle rzadko i wiążą się ze sporym ryzykiem dla oferenta, który może wiele stracić w oczach branży i zamawiającego. Oferty rzadko różnią się od siebie o więcej niż 10-15%.


Całość artykułu w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 5/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik

 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Łódź: Sener i PWC stworzą studium wykonalności budowy tuneli

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódź: Sener i PWC stworzą studium wykonalności budowy tuneli

Gazeta Wyborcza, 1 marca 2010 01 marca 2010

Zobacz również:

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Łódź: Sener i PWC stworzą studium wykonalności budowy tuneli

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódź: Sener i PWC stworzą studium wykonalności budowy tuneli

Gazeta Wyborcza, 1 marca 2010 01 marca 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij