System kolejowy przeżywa właśnie cyfrową rewolucję w zakresie egzaminowania i ewidencjonowania maszynistów. Jak przyznaje prowadzący ten ogromny projekt Urząd Transportu Kolejowego pojawiły się pewne problemy z wprowadzaniem danych. Z kolei nowoczesne Centrum Egzaminowania Maszynistów na początku kwietnia ma przeprowadzić pierwsze egzaminy.
Ogromny projekt zmian całego systemu egzaminowania maszynistów prowadzony jest przez Urząd Transportu Kolejowego z dofinansowaniem unijnym (w wysokości aż 41 mln złotych). Nowoczesne symulatory w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów
pojawiły się już rok temu.
Pierwsze egzaminy już wkrótce
Czytelnicy "Rynku Kolejowego" pytają, czemu w centrum wciąż nie odbywają się egzaminy - skoro stosowna zmiana ustawy
weszła w życie już 1 stycznia. - Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów funkcjonuje normalnie. Przewidujemy, że pierwsza grupa przystąpi do egzaminu na licencję maszynisty na początku kwietnia - informuje Tomasz Frankowski, rzecznik UTK.
Jak dodaje, wraz z wejściem w życie nowych zapisów ustawy o transporcie kolejowym został wprowadzony wymóg przekazywania do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Prezesa UTK dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną do pracy na stanowisku maszynisty. - Dlatego kandydaci na maszynistów, którzy wykonali badania lekarskie przed 1 stycznia 2023 r. muszą dostarczyć do UTK oryginały orzeczeń lekarskich. W dalszym etapie dostarczone dokumenty muszą być zweryfikowane pod względem formalnym oraz są wprowadzane do systemu przez pracowników UTK. Dopiero po dopełnieniu tych formalności kandydat może przystąpić do egzaminu w CEMM - wyjaśnia rzecznik.
Frankowski przypomina, że ustawodawca wprowadził możliwość zakończenia będących w toku szkoleń kandydatów na maszynistów na starych zasadach i na przełomie marca i kwietnia powinny kończyć się ostatnie egzaminy na licencję maszynisty prowadzone w dotychczasowych ośrodkach szkolenia i egzaminowania maszynistów.
500 rekordów na PKP PLK
Gładko nie przebiegał też drugi aspekt rewolucji, czyli wprowadzony od 1 stycznia 2023 r. krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe dostępny pod adresem
maszynista.gov.pl. Obecnie, jak zapewnia UTK, każdy maszynista może zalogować się do systemu swoim profilem zaufanym i zobaczyć swój profil maszynisty. Podmioty zobowiązane do przekazania danych do rejestru wykonały obowiązek przekazania danych, ale wiązały się z tym nieraz spore komplikacje. - Zauważone przez nas problemy pojawiały się głównie w wyniku niskiej jakości danych przekazywanych do rejestru. Wynikało to z braku jednolitego słownika nazw używanych przez przedsiębiorstwa kolejowe w swoich systemach informatycznych czy też niestosowania rekomendowanych przez UTK baz zawartych na stronie dane.utk.gov.pl. Przykładowo odcinek graniczny Bohumin – Chałupki zapisano na 53 różne sposoby a samą nazwę PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna w świadectwach maszynistów zapisywano na prawie 500 różnych sposobów - informuje Tomasz Frankowski.
Jak dodaje, przekazanie tak obrobionych danych skutecznie uruchamia wprowadzone w systemie reguły walidacyjne, które nie pozwalają na przyjęcie nieprawidłowych danych. - Funkcjonalności przekazywania danych do rejestru maszynista.gov.pl działają prawidłowo. W systemie zaimplementowano szereg reguł walidacyjnych zapewniających przyjmowanie tylko poprawnych danych. Z podmiotami, które sygnalizują problemy z przekazywaniem danych do UTK mamy bezpośredni kontakt i oferujemy wsparcie - zapewnia.
Zmiany statutu UTKNasi Czytelnicy zauważyli również w biuletynie informacyjnym rządu zmianę statutu Urzędu Transportu Kolejowego. Jak tłumaczy Tomasz Frankowski, to zmiana formalna - nastąpiło włączenie do zadań Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów procesów realizowanych do tej pory przez Departament Personelu i Przepisów. W efekcie Departament przestał funkcjonować jako odrębna komórka organizacyjna, a pracownicy dotychczasowo zatrudnieni w DPiP zostali przeniesieni do pracy w CEMM.