Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Napisać PKP PLK na... 500 sposobów. Na takie problemy napotkał rejestr maszynistów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Napisać PKP PLK na... 500 sposobów. Na takie problemy napotkał rejestr maszynistów
Łukasz Piotrowski
System kolejowy przeżywa właśnie cyfrową rewolucję w zakresie egzaminowania i ewidencjonowania maszynistów. Jak przyznaje prowadzący ten ogromny projekt Urząd Transportu Kolejowego pojawiły się pewne problemy z wprowadzaniem danych. Z kolei nowoczesne Centrum Egzaminowania Maszynistów na początku kwietnia ma przeprowadzić pierwsze egzaminy.

Ogromny projekt zmian całego systemu egzaminowania maszynistów prowadzony jest przez Urząd Transportu Kolejowego z dofinansowaniem unijnym (w wysokości aż 41 mln złotych). Nowoczesne symulatory w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów pojawiły się już rok temu.

Pierwsze egzaminy już wkrótce

Czytelnicy "Rynku Kolejowego" pytają, czemu w centrum wciąż nie odbywają się egzaminy - skoro stosowna zmiana ustawy weszła w życie już 1 stycznia. - Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów funkcjonuje normalnie. Przewidujemy, że pierwsza grupa przystąpi do egzaminu na licencję maszynisty na początku kwietnia - informuje Tomasz Frankowski, rzecznik UTK.

Jak dodaje, wraz z wejściem w życie nowych zapisów ustawy o transporcie kolejowym został wprowadzony wymóg przekazywania do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Prezesa UTK dokumentów potwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną do pracy na stanowisku maszynisty. - Dlatego kandydaci na maszynistów, którzy wykonali badania lekarskie przed 1 stycznia 2023 r. muszą dostarczyć do UTK oryginały orzeczeń lekarskich. W dalszym etapie dostarczone dokumenty muszą być zweryfikowane pod względem formalnym oraz są wprowadzane do systemu przez pracowników UTK. Dopiero po dopełnieniu tych formalności kandydat może przystąpić do egzaminu w CEMM - wyjaśnia rzecznik. 

Frankowski przypomina, że ustawodawca wprowadził możliwość zakończenia będących w toku szkoleń kandydatów na maszynistów na starych zasadach i na przełomie marca i kwietnia powinny kończyć się ostatnie egzaminy na licencję maszynisty prowadzone w dotychczasowych ośrodkach szkolenia i egzaminowania maszynistów.

500 rekordów na PKP PLK 

Gładko nie przebiegał też drugi aspekt rewolucji, czyli wprowadzony od 1 stycznia 2023 r. krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe dostępny pod adresem maszynista.gov.pl. Obecnie, jak zapewnia UTK, każdy maszynista może zalogować się do systemu swoim profilem zaufanym i zobaczyć swój profil maszynisty. Podmioty zobowiązane do przekazania danych do rejestru wykonały obowiązek przekazania danych, ale wiązały się z tym nieraz spore komplikacje. - Zauważone przez nas problemy pojawiały się głównie w wyniku niskiej jakości danych przekazywanych do rejestru. Wynikało to z braku jednolitego słownika nazw używanych przez przedsiębiorstwa kolejowe w swoich systemach informatycznych czy też niestosowania rekomendowanych przez UTK baz zawartych na stronie dane.utk.gov.pl. Przykładowo odcinek graniczny Bohumin – Chałupki zapisano na 53 różne sposoby a samą nazwę PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna w świadectwach maszynistów zapisywano na prawie 500 różnych sposobów - informuje Tomasz Frankowski.

Jak dodaje, przekazanie tak obrobionych danych skutecznie uruchamia wprowadzone w systemie reguły walidacyjne, które nie pozwalają na przyjęcie nieprawidłowych danych. - Funkcjonalności przekazywania danych do rejestru maszynista.gov.pl działają prawidłowo. W systemie zaimplementowano szereg reguł walidacyjnych zapewniających przyjmowanie tylko poprawnych danych. Z podmiotami, które sygnalizują problemy z przekazywaniem danych do UTK mamy bezpośredni kontakt i oferujemy wsparcie - zapewnia.

Zmiany statutu UTK


Nasi Czytelnicy zauważyli również w biuletynie informacyjnym rządu zmianę statutu Urzędu Transportu Kolejowego. Jak tłumaczy Tomasz Frankowski, to zmiana formalna - nastąpiło włączenie do zadań Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów procesów realizowanych do tej pory przez Departament Personelu i Przepisów. W efekcie Departament przestał funkcjonować jako odrębna komórka organizacyjna, a pracownicy dotychczasowo zatrudnieni w DPiP zostali przeniesieni do pracy w CEMM.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5