Samorządy województw podkarpackiego i śląskiego planują wydatkować środki na tabor kolejowy. Najbogatsze plany ma region podkarpacki, który w tym roku zapłaci za modernizację pięciu pojazdów, planuje również ogłosić zamówienia dotyczące kolejnych 11 jednostek. Natomiast żadnych wydatków w tym zakresie nie przewidują województwa ze stolicami w Krakowie i Opolu.
Podkarpackie: Modernizacja 5 pojazdów i przetarg na kolejne
Województwo Podkarpackie przewiduje w bieżącym roku zamówić 10 fabrycznie nowych jednostek taboru. J
ak informowaliśmy na naszym portalu, w celu obsługi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej samorząd przeprowadził postępowanie przetargowe na zakup ośmiu elektrycznych oraz dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych. Z uwagi na zbyt wysokie ceny zaproponowane przez producentów taboru zostało ono unieważnione. Zamawiający planuje jednak niezwłocznie ogłoszenie ponownego przetargu, o czym informowaliśmy
tutaj.
Ponadto samorząd województwa podkarpackiego zakłada ogłoszenie postępowania na modernizację jednego z pojazdów o napędzie spalinowym.
Na 2019 rok planowana jest realizacja wcześniej zawartej umowy. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Zbigniew Kozak, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, w 2019 r. za 6 765 000 zł brutto zakłada się wykonanie „ulepszenia” pięciu pojazdów spalinowych serii SA135 zakupionych w latach 2010-2011. Zgodnie z harmonogramem zostaną one zmodernizowane do listopada bieżącego roku. Ponadto dwa kolejne pojazdy zostaną poddane odnowie malatury zewnętrznej. Koszt malowania ich pudeł zewnętrznych wyniesie 94 710,00 zł brutto.
Śląskie: Zabezpieczono środki na zakup Elfów 2
Zgodnie z uchwalonym budżetem na bieżący rok samorząd województwa śląskiego przeznaczy na wydatki majątkowe w tabor kolejowy kwotę 83,6 mln zł. Jak wyjaśnia Witold Trólka z Biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, są one przeznaczone na realizację wcześniej zawartego kontraktu na dostarczenie pojazdów Elf 2. - 83,6 mln zł zostało zabezpieczone w budżecie celem zrealizowania zawartej umowy z PESĄ Bydgoszcz S.A. w ramach której Województwo Śląskie zamówiło 12 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 22WEd (Elf 2) – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Witold Trólka. - Województwo Śląskie zapłaciło w bieżącym roku za pojazdy 22WEd-007 oraz 22WEd-008. Do odebrania od producenta pozostały 4 pojazdy o numerach od 009 do 012 – dodaje.
Zatem jak wynika z udzielonej informacji region śląski nie planuje w tym roku zamówienia kolejnych jednostek taboru bądź modernizacji już posiadanych.
Małopolskie, Opolskie: Bez środków na tabor
Analiza opublikowanych przez samorządy województw małopolskiego i opolskiego dokumentów wskazuje, że na ten rok nie przewidziano realizacji umów dotyczących pozyskania bądź modernizacji taboru. Odnośnie regionu opolskiego informacje te potwierdziła Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Opolskiego. - Na ten rok nie planujemy takich zakupów – informuje Violetta Ruszczewska. - W ubiegłym roku zakończył się duży projekt, w ramach którego kupiliśmy siedem Impulsów – podkreśla.
Natomiast potwierdzenia o niewydatkowaniu środków na tabor kolejowego w 2019 r. nie uzyskaliśmy w biurze prasowym województwa małopolskiego.