Kilkadziesiąt europejskich organizacji pozarządowych opublikowało list do ministrów odpowiedzialnych za transportu w Unii Europejskiej.
W związku z Europejskim Rokiem Kolei i zbliżającym się posiedzeniem Rady ds. Transportu zaplanowanym na 3 czerwca 2021 r., 36 organizacji pozarządowych z całej Europy wystosowały list do krajowych ministrów odpowiedzialnych za transport i wezwały ich do podjęcia stanowczych działań mających na celu poprawę sytuacji międzynarodowej kolei pasażerskiej w UE. Apelują o:
• zobowiązanie do uruchomienia co najmniej 30 nowych połączeń Europe Express i pociągów nocnych oraz bieżąca poprawa usług kolejowych • uruchomienie programu finansowania interoperacyjnego taboru kolejowego i wagonów sypialnych, • wprowadzenie obowiązku udostępniania danych w czasie rzeczywistym i danych dotyczących biletów dla przewoźników kolejowych, • zmniejszenie opłat za dostęp do infrastruktury dla pociągów międzynarodowych oraz wycofanie dotacji na loty zwłaszcza te krótkodystansowe, • zwiększenie inwestycji publicznych w likwidowanie luk w infrastrukturze i modernizację istniejącej infrastruktury to postulaty organizacji pozarządowych, które od lat podejmują trudny temat międzynarodowej kolei. Zdaniem sygnatariuszy bez skoordynowanych i zdecydowanych działań politycznych na poziomie unijnym i krajowym, Europejski Rok Kolei na niewiele się zda w kontekście poprawienia losu pociągów w Europie, jeśli za politycznymi sloganami nie pójdą właściwe działania.
- Za sprawą Europejskiego Roku Kolei, Zielonego Ładu oraz Krajowych Planów Odbudowy wiele się obecnie mówi o kolei i konieczności jej odrodzenia. Kolej jest przywoływana także w kontekście pandemii koronawirusa i konieczności naprawy gospodarki europejskiej po kryzysie. To budujące, bo jeszcze kilka lat temu ten środek transportu był marginalizowany i większość nie wierzyła w jego renesans. Dzisiaj jesteśmy bliżej tych marzeń niż kiedykolwiek wcześniej, ale za słowami muszą pójść czyny - mówi Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich, jeden z sygnatariuszy listu. .
Sygnatariusze listu otwartego do europejskich ministrów odpowiedzialnych za transport nie tylko przedstawili swoje postulaty, ale zaproponowali także konkretne rozwiązania w poszczególnych obszarach. Wśród nich są m.in.
• powołanie grupy roboczej ds. „Europataktu”, przygotowanie europejskiego rozkładu jazdy pociągów i połączeń w regularnych odstępach czasu, • wsparcie publiczne w postaci transgranicznych obowiązków świadczenia usług publicznych lub funduszy zalążkowych dla tych odcinków linii, które nie są finansowo opłacalne, • uruchomienie programu finansowania puli interoperacyjnego taboru kolejowego i wagonów sypialnych i pozyskanie na to funduszy poprzez wycofanie dotacji do podróży lotniczych i funduszy naprawczych, • wyrażenie zgody przez krajowe rządy na przeznaczenie większej części środków na ożywienie gospodarki i fundusze spójności każdego kraju z przeznaczeniem na transgraniczne projekty kolejowe.
- My, aktywiści kolejowi zaproponowaliśmy konkretne rozwiązania i domagamy się ich wprowadzenia. Czas, by krajowi decydenci realnie wspierali międzynarodową kolej pasażerską - podsumowuje Górski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.