Alstom i Stadler najprawdopodobniej dostarczą łącznie 211 piętrowych pociągów do obsługi metropolitalnych połączeń Cercanías w Hiszpanii.
Zarząd Renfe zbierze się w poniedziałek (8 marca), aby udzielić największego kontraktu na tabor w historii przewoźnika. Informacje takie, ze „sprawdzonych źródeł kolejowych”, przekazuje hiszpańskie radio Cadena Ser. Zamówienie dotyczy produkcji 211 piętrowych pociągów podmiejskich o dużej pojemności. Wartość kontraktu wyniesie 2,45 mld euro czyli ponad 11 mld zł. Zamówienie zgarną dwie firmy – francuski Alstom i szwajcarski Stadler. Obaj producenci mają fabryki w Hiszpanii.
Produkcja lokalna
Alstom wyprodukuje 152 pociągi o długości 100 metrów za 1,45 mld euro, a Stadler, 24 o tej samej długości i kolejne 35 o długości 200 metrów, za łączną kwotę 998 milionów euro. Produkcja składów ma zostać powierzona głównie fabrykom Alstom w Albuixech w Walencji oraz Stadler w Santa Perpetua w Barcelonie. Po dostarczeniu taboru obie firmy będą przez 15 lat na świadczyć usługi serwisowe.
Dyskwalifikacja Talgo i CAF-a
Jak podają hiszpańskie media, przetarg nie był pozbawiony kontrowersji. Doszło wręcz do wycieku, jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, że pozostali oferenci, CAF i Talgo, zostali zdyskwalifikowani przez komisję przetargową ze względu na kwestie techniczne. W szczególności wykluczenie baskijskiego CAF-a wywołało polityczną burzę. Nacjonalistyczna Partia Basków zgłosiła wręcz sprawę do kongresu, który przesłuchał ministra przemysłu Reyesa Maroto, który zaprzeczył odrzuceniu kandydatury CAF. Ostatecznie jednak do odrzucenia oferty doszło.
Renfe ogłosiło przetarg prawie dwa lata temu. Celem zamówienia jest poszerzenie floty do obsługi połączeń metropolitalnych Cercanías. Niedostateczna liczba składów najbardziej odczuwalna jest w Madrycie i Barcelonie. Początkowo zamówienie szacowano na kwotę 2,73 mld euro, jednak z czasem dokonano redukcji o 10 proc. Należy przypomnieć, że ze względu na hiszpański kryzys gospodarczy w latach 2007-2017, przewoźnik nie prowadził większych przetargów na zakup taboru.
Przetarg obejmuje możliwość opcji zakupu do 120 dodatkowych pociągów – również w dwóch partiach (96 po 100 m długości i 24 po 200 m długości) oraz ich utrzymania przez 15 lat. Jak podaje przewoźnik Renfe, celem całej operacji jest odmłodzenie floty w celu zmaksymalizowania zdolności transportowej w dużych aglomeracjach, gdzie występują już problemy z przepustowością. Za przykład podawane są tunel Sol oraz tunel Recoletos w obszarze metropolitalnym Madrytu.
Nowe pociągi będą mogły pomieścić co najmniej 900 miejsc w przypadku 10-metrowych składów, co oznacza wzrost zdolności przewozowej w porównaniu z obecną flotą pociągów Civia (wyprodukowane przez CAF-a i Siemensa) o 20 proc.
Renfe odmładza tabor
Zamówienie na pociągi dla usługi Cercanías jest drugim kontraktem udzielonym przez Renfe w ramach planu odnowy floty.
Pierwszy wygrał CAF, który dostarczy 31 nowych pociągów wąskotorowych i 6 pociągów Cercanías. Łączna wartość, oprócz późniejszego utrzymania i części zamiennych, to 258 mln euro.
Po rozstrzygnięciu przetargu, Renfe nadal ma w planach udzielić zamówienie na 43 pociągi średniego zasięgu (Media Distancia) i 38 kolejnych pociągów podmiejskich dla usługi Cercanías. Do całego pakietu zamówienia dodano także 40 głowic napędowych dla AVE.