PKP PLK udało się w końcu wyłonić zwycięzcę przetargu na modernizację linii nr 8 na newralgicznym odcinku Warka – Radom. Wybrany w przetargu potencjalny wykonawca chce przebudować ją za ponad pół miliarda złotych.
Przetarg trwał bardzo długo – ogłoszony został w maju 2015. Kwalifikacja ofert podzielona została na dwa etapy. W pierwszym przyjęto 11 wniosków (w tym konsorcjum chińskiego) na udział w postępowaniu, a po przeanalizowaniu ofert do dalszego etapu dopuszczono 5 wykonawców, z których teraz wyłoniono zwycięzcę. Zostało nim konsorcjum Track Tec Construction, Swietelsky Rail Polska, Swietelsky Baugesellschaft, Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa z ofertą o wartości 527,9 mln zł brutto.
Kolejne spore oszczędności PKP PLK
Oferta została przyjęta, ponieważ kosztorys PKP PLK szacowały na 672,12 mln zł. Oznacza to bardzo duże oszczędności dla zarządcy infrastruktury. Kolejne pod względem atrakcyjnej ceny oferty złożyły: konsorcjum spółek Porr z Intercor i Torpol (587,7 mln zł. brutto), konsorcjum spółek Strabag z Budimeksem i ZUE (608,8 mln zł. brutto), Konsorcjum Trakcji PRKiI z Comsa (609,7 mln zł brutto), Konsorcjum Astaldi z Costruzioni Linee Ferroviarie (735,5 mln zł. brutto). Wszyscy oferenci zagwarantowali ten sam czas wykonania inwestycji (49 miesięcy) i gwarancji (72 miesiące). Kryterium oceny ofert była w 70% cena, termin realizacji w 25% oraz okres gwarancji w 5%. Czekamy na podpisanie umowy z wykonawcą.
Jak idą pozostałe prace?
W styczniu udało się wybrać wykonawcę dla 21-kilometrowego odcinka linii nr 8
pomiędzy Czachówkiem Południowym a Warką, nie przystąpił on jednak jeszcze do prac w terenie. Wciąż trwają natomiast roboty na odcinku od Warszawy Okęcia do Czachówka, które już spowodowały
przyspieszenie pociągów Kolei Mazowieckich i ponowne trasowanie nocnego pociągu Kraków Główny – Kołobrzeg przez Radom Warkę i Piaseczno. Kilka dni temu rozpisano także przetarg na modernizację systemów sterowania na linii radomskiej, o czym piszemy
tutaj.
Znacznie szybciej po 2022 rokuPo zakończeniu wszystkich prac w 2022 (taki termin jest obecnie realny) pociągi na 75-kilometrowym odcinku między Warszawą a Radomiem pojadą na większości odcinka z prędkością 160 km/h. Pociągi TLK (lub IC) oraz przyspieszone piętrowe zestawy Kolei Mazowieckich przemierzą go w około 1 h i 15 minut. O kilkanaście minut dłużej pojadą składy regionalne. Obecnie najszybszy pociąg z Radomia do Warszawy Centralnej przejeżdża w czasie 2 godzin i 7 minut.