Najstarszym eksploatowanym egzemplarzem elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57 jest obecnie ten z numerem 038. Na co dzień kursuje w barwach Kolei Mazowieckich i nie wybiera się jeszcze na emeryturę.
– Dzisiaj nasza "Babcia", najstarszy czynny elektryczny zespół trakcyjny w Polsce – EN57-038, kończy 58 lat – poinformowały Koleje Mazowieckie i dodały, że obecnie ezt znajduje się „w kolejowym sanatorium”, czyli na przeglądzie P4. Dzięki temu przynajmniej przez kilkanaście miesięcy pozostanie ona w ruchu. Być może pozostanie też w Kolejach Mazowieckich jako tabor zabytkowy. Z okazji rocznicy Koleje Mazowieckie przygotowały film, na którym pokazują, jak wygląda obsługa EN57-038 "od kuchni".
Z odpowiedzi na
interpelację posłanki Pauliny Matysiak wiemy, że w Kolejach Mazowieckich do marca było 47 niezmodernizowanych ezt serii EN57, z czego jednak 28 sztuk zostało już wyłączonych z ruchu i przeznaczonych do likwidacji. Pojazdy są zastępowane
przez najnowsze Flirty Stadlera. Za kilka na Mazowszu nie będzie już ani jednego EN57 bez zaawansowanej przebudowy, choć jeszcze długo w barwach spółki będą kursować zmodernizowane pojazdy tej serii.
Najwięcej niezmodernizowanych EN57 używa wciąż Polregio. W spółce było na początku wiosny 98 sztuk takich pojazdów.