Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Najstarszy EN57 Kolei Mazowieckich kończy 60 lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Data publikacji:
08-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Najstarszy EN57 Kolei Mazowieckich kończy 60 lat
Fot. Koleje Mazowieckie
Babcia, czyli EN57 038 należący do Kolei Mazowieckich, właśnie skończyła 60 lat. Pojazd to najstarszy czynny ezt tej serii, utrzymywany przy ruchu w stanie bardzo bliskim oryginałowi.

EN57 038 wyjechał z wrocławskiego Pafawagu 9 maja 1963 r. Pierwszą bazą była Lokomotywownia Główna Kraków Prokocim. Następnie jej kariera nabrała tempa i niczym prawdziwy obieżyświat przemierzała południowe regiony naszego kraju. Swoje służby pełniła między innymi w Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów, w Zakładzie Taboru w Nowym Sączu, czy też PKP ,,Przewozy Regionalne”.

W 2022 roku ezt EN57-038 przeszedł spektakularną metamorfozę. Podczas naprawy w poziomie utrzymania P4 wykonanej przez PESA Mińsk Mazowiecki S.A. została zmieniona malatura „Babci” na oryginalną żółto-granatową. Od tego czasu o jej stan techniczny dbają Pracownicy Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu. Pomimo wieku pojazd cieszy się dobrym stanem technicznym. Jej współczynnik niezawodności w 2022 roku, czyli wskaźnik mówiący o gotowości pojazdu do jazdy, to aż 99%.

Warto dodać, że najstarszy czynny pojazd ma wielu fanów, którzy z niesłabnącym zainteresowaniem na bieżąco śledzą dalsze losy ezt EN57-038. Często też wybierają się w sentymentalną podróż czy też próbują uchwycić „Babcię” w spektakularnych kadrach. Na co dzień wyróżniający się z całego parku taborowego KM skład można spotkać na szlaku Tłuszcz – Ostrołęka. Jak się okazuje, podróż EN57-038 to nie tylko niesamowite przeżycie dla podróżnych, ale również maszynistów KM.

- „Babcia” była obecna od samego początku mojej pracy w KM. Prowadziłem ją jeszcze zanim zostałem samodzielnym maszynistą. Trzynaście lat temu rozpocząłem jazdy praktyczne w tłuszczańskiej Sekcji. Wszystkie jednostki, którymi jeździłem najczęściej, posiadały system hamulca Oerlikona. Tylko EN57-038 była wyposażona w hamulec systemu Knorr. Był on zupełnie inny w obsłudze. Od początku zależało mi, aby go dobrze opanować, dlatego już kilka dni później rozpocząłem praktykę pod okiem doświadczonych maszynistów. Pozwoliło mi to lepiej poznać „Babcię”. Wiedza ta przydała mi się już podczas pierwszej samodzielnej służby, którą pełniłem na pokładzie tego pojazdu. Praktycznie wszystkie służby, może z nielicznymi wyjątkami, były bezawaryjnie - wspomina Paweł Mielniczak, maszynista KM.

Koleje Mazowieckie przygotowały wiele niespodzianek dla „Babci”. Koleje Mazowieckie zachęcają do śledzenia kont KM w Internecie. Więcej o najstarszym mazowieckim "kiblu" pisaliśmy w ubiegłym roku.

Pierwszy egzemplarz EN57 z numerem 001 jest własnością Polregio i stacjonuje na Podkarpaciu. Od lat nie wyjeżdża jednak w trasę. Piszemy o nim tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 13 października 2023

Bittel: Przesiadki w Chorzelach? To głupota

Pasażer

Bittel: Przesiadki w Chorzelach? To głupota

Kasper Fiszer 08 października 2023

Jest drugi przetarg na bateryjne zespoły trakcyjne dla Mazowsza

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Wybierz sobie typ pociągu, jakim chcesz jechać

Tabor i technika

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Infrastruktura

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 30 września 2023

Zobacz również:

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 13 października 2023

Bittel: Przesiadki w Chorzelach? To głupota

Pasażer

Bittel: Przesiadki w Chorzelach? To głupota

Kasper Fiszer 08 października 2023

Jest drugi przetarg na bateryjne zespoły trakcyjne dla Mazowsza

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Wybierz sobie typ pociągu, jakim chcesz jechać

Tabor i technika

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Infrastruktura

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 30 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5