Dwie najpiękniejsze linie kolejowe na Dolnym Śląsku są obecnie zamknięte z uwagi na remonty. Jeśli dodamy do tego zamkniętą od kilku lat linię lwówecką, okaże się, że miłośnik kolei w te wakacje nie ma w tym regionie czego szukać.
PKP PLK kolejny już raz planują remonty atrakcyjnych turystycznie linii w okresie letnim. Jak
pisaliśmy już wcześniej od kwietnia zamknięty jest tunel pod Małym Wołowcem stanowiący element pięknej linii kolejowej 286 między Wałbrzychem a Kłodzkiem. Prace te potrwają przynajmniej do końca wakacji.
4 sierpnia zamknięto natomiast równie malowniczą linię 309 z Kłodzka do Kudowy, którą w sezonie letnim przemierzają nie tylko pociągi lokalne, ale też, w weekendy, pociąg TLK Śnieżka z Warszawy. Zarządca infrastruktury – PKP PLK, rozpoczynają tam właśnie remont trzech mostów kolejowych w okolicy Kłodzka, nad Bystrzycą Dusznicką oraz nad terenami zalewowymi rzeki,
– Zapewni to mieszkańcom bezpieczne dojazdy koleją do pracy i szkół, a turystom do dolnośląskich uzdrowisk zachodniej części Kotliny Kłodzkiej. W przeprawach z 1960 r. są naprawiane przyczółki, odnawiane metalowe elementy przęseł i wykonywana izolacja. Przygotowane będzie nowe mocowanie i tor. Wzmocnione konstrukcje mostów na lata zapewnią płynne przejazdy na linii Kłodzko – Kudowa Zdrój. Możliwe będzie podniesienie prędkości pociągów przejeżdżających przez obiekty do 100 km/h, czyli ponad trzykrotnie szybciej niż obecnie – napisało biuro prasowe spółki.
Pomimo potrzebnej naprawy mostów nie należy się spodziewać poprawy czasu przejazdu pociągów przez zwiększenie prędkości z Kłodzka do Kudowy. Nie wzrośnie bowiem prędkość na towarzyszących mostom odcinkach torów. Wciąż będziemy tu kursować od 30 do 50 km/h. Ten odcinek linii 309 nie przeszedł bowiem remontu, który wykonano od Dusznik do Kudowy. Dlaczego jednak prace wykonywane są w środku letniego sezonu? Na to pytanie PLK bezpośrednio nie odpowiada, jednak należy pamiętać, że to właśnie lato jest najlepszą porą na naprawę obiektów mostowych, zwłaszcza w terenie podgórskim, gdzie częste są wysokie stany wód i podtopienia. Warto też zaznaczyć, że bez naprawy przepraw ruch mógłby zostać wstrzymany.
– Termin realizacji prac między Kłodzkiem a Kudową został uzgodniony z przewoźnikami i zaplanowany w rozkładzie jazdy. Zasadniczym efektem inwestycji będzie wzmocnienie konstrukcji obiektów. Podniesie to poziom bezpieczeństwa i umożliwi prowadzenie płynnego ruchu kolejowego. Po zakończeniu prac trasa zapewni sprawne przejazdy pociągów – napisał w odpowiedzi na nasze pytania Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Czy PKP PLK zamierza wyremontować także odcinek linii od Kłodzka do Dusznik? – Dla poprawy warunków podróży systematycznie analizowane są możliwości inwestycyjne, także na linii między Kłodzkiem a Kudową – odpowiada rzecznik. Przypomina, że wszędzie tam, gdzie z uwagi na remontu trzeba było wstrzymać ruch kolejowy, działa autobusowa komunikacja zastępcza.
Przypomnijmy, że od końca 2016 roku rozkładowe pociągi nie kursują też po linii 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Na tej linii toczy się
batalia o zachowanie zabytkowego mostu kolejowego.