Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Najnowszy autobus szynowy w Polsce od 3 miesięcy stoi po wypadku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
09-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Najnowszy autobus szynowy w Polsce od 3 miesięcy stoi po wypadku
Fot. Jakub SobolewskiUszkodzony po wypadku SA140
Ponad 3 miesiące na bocznicy rzeszowskiego oddziału Przewozów Regionalnych stoi nowy dwuczłonowy zespół trakcyjny SA140. Pasażerów woził przez miesiąc, po wypadku został odstawiony i nic nie wskazuje na to, że wkrótce ponownie zabierze ich na pokład.

4 maja doszło w podrzeszowskim Miłocinie do zderzenia na przejeździe kolejowym. Zaledwie od miesiąca kursujący najnowocześniejszy w kraju autobus szynowy SA140 002 (jeden z dwóch zakupionych za kwotę 33 mln zł z RPO województwa podkarpackiego) został wyłączony z ruchu. Na to, że od tego czasu pojazd Newagu nie wyjechał na tory (choć uszkodzenia nie są bardzo rozległe), zwrócili nam uwagę czytelnicy.

Urząd "monitoruje" sytuację

Najpierw zapytaliśmy właściciela pojazdu o to, czy wobec tego, że pojazd nie jeździ, podjął jakieś kroki wobec użytkownika, którym są Przewozy Regionalne. W ramach umowy operator (oprócz świadczenia nim usług przewozowych) zobligowany był bowiem do utrzymywania go w gotowości eksploatacyjnej.

– Obowiązkiem operatora jest również ubezpieczenie pojazdu oraz przywrócenie go do sprawności eksploatacyjnej po powstałych w wyniku kolizji awariach. Z informacji, którą urząd marszałkowski otrzymał od operatora wynika, że szkoda powstała po kolizji pojazdu z samochodem osobowym została wyceniona a operator jest na etapie zawierania umowy z wykonawcą na naprawę pojazdu – powiedziała Monika Konopka, z biura prasowego UMWP.

Monika Konopka dodaje, że powstałe opóźnienie wynika z przedłużającej się procedury podpisania umowy operatora z dostawcą pojazdu, a firmą Newag. – Województwo podkarpackie oczywiście stale monitoruje ten proces – dodaje.

Brak decyzji od miesięcy

„Monitorowanie procesu” wciąż nie przybliżyło jednak klientów podkarpackich Przewozów Regionalnych do korzystania z nowoczesnego pojazdu. Jak dowiedział się nieoficjalnie „RK”, rozmowy w sprawie przywrócenia pojazdu do sprawności trwał tygodniami, które przeszły w miesiące.

Takiemu postawieniu sprawy zaprzecza rzecznik Przewozów Regionalnych. Pomimo, że mijają 3 miesiące od kolizji, która zaledwie uszkodziła czoło pojazdu, Dominik Lebda pisze o „natychmiastowych działaniach”.

– Działania były podjęte natychmiast, a obecnie trwają negocjacje z wykonawcą – podkreśla rzecznik Polregio. Na nasze pytania odnośnie tego, czy wobec tak długiego okresu niesprawności pojazdu, spółka posiada wypracowane procedury dotyczące prowadzenia napraw powypadkowych, odpowiada, że takie istnieją. Czy w tym wypadku nie zadziałały?

– W razie kolizji zawsze pozostaje jeszcze kwestia ustalenia warunków wykonania naprawy gwarancyjnej i zawarcia odpowiedniej umowy zapewniającej należyte jej wykonanie i zabezpieczającej interesy spółki oraz właściciela pojazdu, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Newag "działał niezwłocznie"

– Newag niezwłocznie odpowiadał na wszystkie zapytania przesłane przez operatora pojazdu. Obecnie trwają uzgodnienia treści umowy tak, by zabezpieczyć interesy obu spółek – powiedział dyplomatycznie rzecznik Newagu, Łukasz Mikołajczyk. Nie komentuje kwestii terminów, w jakich Polregio wysyłało pisma do producenta. A te, według naszej wiedzy, docierały do producenta długo po kolizji i nie doprowadziły do podpisania umowy. 

SA140 pójdzie w końcu do naprawy?

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że urząd marszałkowski i centrala spółki Przewozy Regionalne zareagowały na patową sytuację dotyczącą SA140 002. Autobus szynowy ma szanse na powrót na linie po wakacjach, a rozmowy między Newagiem i Przewozami są bliskie finalizacji.

Niestety, podobna sytuacja, związana odstawieniem pojazdu na ponad pół roku, miała ostatnio miejsce na Warmii i Mazurach. Cena za przegląd pojazdu Elf na poziomie P4 była tak wysoka, że nie chciał się na niego zdecydować tamtejszy oddział Polregio. Problem z utrzymaniem sprawności bardzo licznych autobusów szynowych Przewozy Regionalne mają w Lubuskiem, natomiast braki taborowe występują na Podlasiu.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5