Ponad 3 miesiące na bocznicy rzeszowskiego oddziału Przewozów Regionalnych stoi nowy dwuczłonowy zespół trakcyjny SA140. Pasażerów woził przez miesiąc, po wypadku został odstawiony i nic nie wskazuje na to, że wkrótce ponownie zabierze ich na pokład.
4 maja doszło w podrzeszowskim Miłocinie do zderzenia na przejeździe kolejowym. Zaledwie od miesiąca kursujący najnowocześniejszy w kraju autobus szynowy SA140 002 (jeden z dwóch zakupionych za kwotę 33 mln zł z RPO województwa podkarpackiego) został wyłączony z ruchu. Na to, że od tego czasu pojazd Newagu nie wyjechał na tory (choć uszkodzenia nie są bardzo rozległe), zwrócili nam uwagę czytelnicy.
Urząd "monitoruje" sytuacjęNajpierw zapytaliśmy właściciela pojazdu o to, czy wobec tego, że pojazd nie jeździ, podjął jakieś kroki wobec użytkownika, którym są Przewozy Regionalne. W ramach umowy operator (oprócz świadczenia nim usług przewozowych) zobligowany był bowiem do utrzymywania go w gotowości eksploatacyjnej.
– Obowiązkiem operatora jest również ubezpieczenie pojazdu oraz przywrócenie go do sprawności eksploatacyjnej po powstałych w wyniku kolizji awariach. Z informacji, którą urząd marszałkowski otrzymał od operatora wynika, że szkoda powstała po kolizji pojazdu z samochodem osobowym została wyceniona a operator jest na etapie zawierania umowy z wykonawcą na naprawę pojazdu – powiedziała Monika Konopka, z biura prasowego UMWP.
Monika Konopka dodaje, że powstałe opóźnienie wynika z przedłużającej się procedury podpisania umowy operatora z dostawcą pojazdu, a firmą Newag. – Województwo podkarpackie oczywiście stale monitoruje ten proces – dodaje.
Brak decyzji od miesięcy
„Monitorowanie procesu” wciąż nie przybliżyło jednak klientów podkarpackich Przewozów Regionalnych do korzystania z nowoczesnego pojazdu. Jak dowiedział się nieoficjalnie „RK”, rozmowy w sprawie przywrócenia pojazdu do sprawności trwał tygodniami, które przeszły w miesiące.
Takiemu postawieniu sprawy zaprzecza rzecznik Przewozów Regionalnych. Pomimo, że mijają 3 miesiące od kolizji, która zaledwie uszkodziła czoło pojazdu, Dominik Lebda pisze o „natychmiastowych działaniach”.
– Działania były podjęte natychmiast, a obecnie trwają negocjacje z wykonawcą – podkreśla rzecznik Polregio. Na nasze pytania odnośnie tego, czy wobec tak długiego okresu niesprawności pojazdu, spółka posiada wypracowane procedury dotyczące prowadzenia napraw powypadkowych, odpowiada, że takie istnieją. Czy w tym wypadku nie zadziałały?
– W razie kolizji zawsze pozostaje jeszcze kwestia ustalenia warunków wykonania naprawy gwarancyjnej i zawarcia odpowiedniej umowy zapewniającej należyte jej wykonanie i zabezpieczającej interesy spółki oraz właściciela pojazdu, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Newag "działał niezwłocznie"– Newag niezwłocznie odpowiadał na wszystkie zapytania przesłane przez operatora pojazdu. Obecnie trwają uzgodnienia treści umowy tak, by zabezpieczyć interesy obu spółek – powiedział dyplomatycznie rzecznik Newagu, Łukasz Mikołajczyk. Nie komentuje kwestii terminów, w jakich Polregio wysyłało pisma do producenta. A te, według naszej wiedzy, docierały do producenta długo po kolizji i nie doprowadziły do podpisania umowy.
SA140 pójdzie w końcu do naprawy?Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że urząd marszałkowski i centrala spółki Przewozy Regionalne zareagowały na patową sytuację dotyczącą SA140 002. Autobus szynowy ma szanse na powrót na linie po wakacjach, a rozmowy między Newagiem i Przewozami są bliskie finalizacji.
Niestety, podobna sytuacja, związana odstawieniem pojazdu na ponad pół roku, miała ostatnio miejsce na Warmii i Mazurach.
Cena za przegląd pojazdu Elf na poziomie P4 była tak wysoka, że nie chciał się na niego zdecydować tamtejszy oddział Polregio. Problem z utrzymaniem sprawności bardzo licznych autobusów szynowych Przewozy Regionalne mają
w Lubuskiem, natomiast
braki taborowe występują na Podlasiu.