W dobie pandemii wyniki przewozowe warto porównywać nie tylko rok do roku, ale i miesiąc do miesiąca. W obu przypadkach należy uznać marzec 2021 r. za wyjątkowo udany dla przewozów towarowych. Niezłe były również wyniki przewozów pasażerskich.
Jak podaje UTK, liczba pasażerów systematycznie rośnie od pięciu miesięcy, jednak w marcu odnotowano spadek w stosunku do poprzedniego roku, kiedy ograniczenia w przemieszczaniu nie obwiązywały jeszcze w pełni. Koleją podróżowało 15,3 mln osób – o ponad 7% więcej niż w lutym 2021, ale o 14% mniej niż w marcu 2020. Wzrosty zanotowano w przewozie towarów. Masa przewiezionych ładunków w marcu wyniosła 21,3 mln ton – o ponad 19% więcej niż przed miesiącem i niemal 11% więcej niż przed rokiem.
Przewozy pasażerskie: marzec lepszy niż luty, ale gorszy niż rok temu
Liczba pasażerów w marcu 2021 r. wyniosła 15,3 mln, a praca przewozowa osiągnęła wynik na poziomie 859,5 mln pasażerokilometrów i spadła w stosunku do poprzedniego roku o 11,5%. Wzrosła z kolei praca eksploatacyjna. 14,8 mln pociągokilometrów oznacza wynik większy o 12,4%. Średnia odległość przewozu pasażera w marcu to 56 km (wzrost o 3%). Głównym czynnikiem powodującym te różnice jest zmniejszenie mobilności Polaków spowodowane pandemią koronawirusa. Pierwsza połowa marca 2020 r. charakteryzowała się jeszcze typowym ruchem pasażerskim.
Z miesiąca na miesiąc widoczny jest za to powolny powrót pasażerów do korzystania z oferty przewozowej kolei. 15,3 mln pasażerów w marcu to o 7,1% więcej niż w lutym. Praca przewozowa, była wyższa o 0,9% niż miesiąc wcześniej, a praca eksploatacyjna wzrosła o 9,1%,. Średnia odległość przejazdu pasażera spadła o 4 km. – W ubiegłym roku, z początkiem pandemii nastąpił znaczny odpływ pasażerów. Kolej musiała przystosować się do nowych realiów. Obecnie rynek przewozów pasażerskich systematycznie się odbudowuje. Marzec jest piątym miesiącem z rzędu ze wzrostem liczby podróżujących. Wzrasta także praca eksploatacyjna. Wynika to z działań przewoźników, którzy dostosowują swoją ofertę do potrzeb pasażerów poprzez uruchamianie większej liczby pociągów i tras. Z nadzieją należy patrzeć na kolejne miesiące, w których kolej ma szansę podźwignąć się po dotychczasowej trudnej sytuacji spowodowanej pandemią – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W pierwszym kwartale 2021 r. przewieziono ponad 43 mln osób. Wykonana praca przewozowa osiągnęła w tym okresie poziom 2,5 mld pasażerokilometrów, praca eksploatacyjna 43 mln pociągokilometrów, a średnia odległość przejazdu pasażera to 58 km. W stosunku do I kwartału 2020 r. oznacza to spadki odpowiednio o 41,6%, 42,7%, wzrost w przypadku pracy eksploatacyjnej o 0,1% i spadek o 0,9% w przypadku średniej odległości przejazdu. Wyniki przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity
dokładnie opisaliśmy tutaj.
Skokowy wzrost przewozów towarowych
Jak wynika ze statystyk opublikowanych przez UTK, 21,3 mln przewiezionych koleją w marcu b.r. to wzrost na poziomie 10,5% w porównaniu z marcem 2020 r. Praca przewozowa wyniosła 4,8 mld tonokilometrów (wzrost o 8,3%), a praca eksploatacyjna – 7,1 mln pociągokilometrów (wzrost o 11,2%). Średnia odległość osiągnęła 225 km – spadek o 4 km.
W marcu koleją zostało przewiezione natomiast najwięcej towarów spośród wszystkich miesięcy pierwszego kwartału 2021 r. 21,3 mln ton jest wynikiem o 19,4% lepszym niż w lutym. Praca przewozowa wzrosła o 21,5%, a praca eksploatacyjna o 20,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony towaru spadła o 1,8%.
– Marzec był miesiącem, w którym widoczny był wzrost masy przewiezionych towarów w stosunku do ostatnich miesięcy. Przewieziona masa była również wyższa w porównaniu do niektórych miesięcy sprzed pandemii. Świadczy to o polepszającej się kondycji rynku i potencjale, jaki może jeszcze wykorzystać w kolejnych miesiącach – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. - Na uwagę zasługuje również to, że w I kwartale 2021 r. pracę zaczęli wykonywać przewoźnicy, którzy do tej pory nie podjęli jeszcze działalności – dodaje Ignacy Góra.
Pierwszy kwartał dla przewozów towarowych zamknął się masą 56,7 mln przewiezionych ton, 12,8 mld tonokilometrów, 19,1 mln pociągokilometrów i 226 km długości średniego przejazdu. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r. to wzrost o 4,4% dla masy towarów, o 2,9% w przypadku pracy przewozowej, o 4,2% dla pracy przewozowej i spadek o 1,3% średniej odległości przewozu 1 tony towarów – podaje UTK.
Najlepszy miesiąc PKP Cargo od lat
Grupa PKP Cargo przetransportowała w marcu 8,1 mln ton towarów (+13,6 proc. r/r) i zaliczyła wzrost zrealizowanej pracy przewozowej o +6,8 proc. r/r do poziomu 2,0 mld tkm. W porównaniu rok do roku wzrosły przewozy grupy realizowane w segmentach: węgiel kamienny (+22,3 proc.), intermodal (+18,5 proc.), kamień, żwir i wapno (+7,6 proc.), koks i węgiel brunatny (+24,2 proc.) oraz w segmencie metali i wyrobów (+13,0 proc.). Również w relacji miesiąc do miesiąca Grupa PKP Cargo odnotowała istotny wzrost przewozów. Względem masy towarowej przewozy grupy wzrosły m/m o 21,6 proc. Ten sam wzrost odnotowała grupa według pracy przewozowej. W sumie w ujęciu m/m wzrosły przewozy: węgla kamiennego (+17,6 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+65,4 proc.), rudy i pirytów (+64,6 proc.), cementu (+73,7 proc.) oraz innych artykułów chemicznych (+17,6 proc.). – Widzimy wysoki wzrost wolumenu ładunków masowych, co ma duże znaczenie dla takich firm, jak PKP Cargo, które w większości opierają swoją działalność na węglu, kruszywach, czy rudach metali mimo rosnących systematycznie przewozów intermodalnych. Na obecną koniunkturę wpływ ma przede wszystkim dynamika wzrostu produkcji przemysłowej – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo cytowany w komunikacie.