Kolejowe Zakłady Łączności w minionym roku zebrały wiele laurów za swój system informacji wizualnej oparty na najnowocześniejszych tablicach LCD. W pokonanym polu m.in. na targach TRAKO pozostawiły całą europejską czołówkę producentów podobnych urządzeń. KZŁ wypracowały także modelowy schemat przekazu informacji, który stał się wzorem dla bieżących realizacji systemów informacji na polskich dworcach.
Oferowany przez KZŁ system informacji pasażerskiej zbudowany jest w oparciu o tablice LCD dedykowane dla dworców, peronów, tuneli, poczekalni i barów, a także mniejszych przystanków. W ostatnim czasie firma rozwinęła także swoją ofertę o system tablic dedykowanych do pojazdów. Oferta KZŁ spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem wszystkich przewoźników i operatorów kolejowych a także samorządowców.
Należy podkreślić, że KZŁ to jedyna polska firma produkująca tego typu urządzenia. Choć podobne rozwiązania są powszechnie stosowane w innych krajach Europy, zwłaszcza zachodniej to KZŁ poszły o krok dalej zapewniając możliwość dynamicznego, sekwencyjnego i wielokolorowego podświetlenia podawanych informacji. Dzięki temu na 1 tablicy informacyjnej mogą być wyświetlane jednocześnie informacje w wielu kolorach o różnej intensywności.
Tym samym KZŁ Bydgoszcz wprowadziły na rynek innowację, która niedługo zagości na polskich dworcach zwłaszcza w perspektywie zbliżającego się EURO 2012.
Prezentowany przez KZŁ Bydgoszcz system informacji wizualnej to przede wszystkim:
1. Bezpieczna i autonomiczna praca systemu.
2. Współpraca z innymi systemami nadrzędnymi – system pobiera informacje z serwerów lub baz danych przechowujących rozkład jazdy np. SITKOL.
3. Integracja z już istniejącym systemem informacji wizualnej.
4. Integracja z systemem automatycznych zapowiedzi TTS (text-to-speech).
5. Możliwość dodawania dodatkowych tablic informacyjnych.
6. Bardzo dobrą wizualizację informacji (tablice są zawsze czytelne)
- bardzo duży kąt widzenia, sięgający 180°,
- odporność na efekt tzw. wypalonej diody,
- dowolna konfiguracja treści i grafiki,
- dowolna konfigurację kolejności wyświetlanych informacji,
- możliwość sekwencyjnego podświetlenia wielokolorowego (monochromatyczne)
- ekrany widoczne nawet w bardzo słoneczne dni,
- odporność na ekstremalne warunki atmosferyczne od -40°Cdo +80° (monochromatyczne)
7. Oszczędność energii (intensywność podświetlenia zależna od pory dnia)
8. Szybka orientacja w sytuacji (wyświetlana aktualna informacja o odjazdach i przyjazdach).
9. Współpraca z systemami zewnętrznymi jak mobilna informacja pasażerska, serwisy www.
Już w kwietniu na targach Silesia RAIL, firma KZŁ zaprezentuje kolejne elementy systemu informacji pasażerskiej, w tym najnowsze „czarne” tablice o niespotykanym kontraście i czytelności.