Pojazd EN57ALc-1785, za który województwo warmińsko-mazurskie zapłaciło prawie 12 mln zł, został dziś (18 października) zaprezentowany w Olsztynie. Prezentujemy zdjęcia autorstwa naszego Czytelnika.
Zdjęcie pojazdu w Olsztynie przesłał do nas Czytelnik. Dziś (18 października) odbyła się oficjalna prezentacja pojazdu. Czekamy na informację o terminie wprowadzeniu pojazdu do ruchu. Przy składaniu oferty ZNTK Mińsk Maz. z grupy Pesy zadeklarował wykonanie pracy w 240 dni od podpisania umowy.
Według specyfikacji EN57ALc ma mieć możliwość jazdy z prędkością do 120 km/h, układ jednoprzestrzenny na całej długości, przestrzenie przy drzwiach wejściowych oddzielone od części pasażerskiej za pomocą ścian wykonanych z przezroczystego szkła i 4 wieszaki na rowery. Dla każdej pary foteli producent miał zamontować jedno podwójne gniazdko, zamówiono klimatyzację, monitoring, elektroniczny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – wewnętrznej i zewnętrznej a także Wi-Fi. Więcej o specyfikacji
piszemy tutaj.
Zmodernizowane przez ZTM Mińsk Maz. EN57ALc
jeżdżą także w barwach spółki Przewozy Regionalne.
Aktualizacja: Specyfikacja modernizacji
Na prośbę "Rynku Kolejowego", ZNTK Mińsk Maz. przesłał specyfikację modernizacji EN57ALc dla Warmii i Mazur. Wartość umowy dostawy ezt po naprawie P5 z modernizacją z czteroletnim utrzymaniem to 9.750.000,00 zł netto. Gwarancja na cały ezt wynosi 48 miesięcy. – Do tej pory w ostatnich latach wykonywaliśmy naprawy P5 z modernizacją, których cena oscylowała w granicach 7 mln zł netto, natomiast tutaj mamy kontrakt dodatkowo z dostawą pojazdu i czteroletnim utrzymaniem – zaznacza Jacek Grabarczyk z ZNTK.
Jak wylicza, w modernizacji zastosowano nowoczesne czoło z szybą sferyczną, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny maszynisty, linię świetlną i zmodernizowane przedziały pasażerskie z zastosowaniem podświetlanych ścianek przedziałowych oraz automatycznych dwuskrzydłowych drzwi przesuwnych.
W kwestii bezpieczeństwa ezt ma automatyczną blokadę drzwi wejściowych po przekroczeniu 5 km/h, system uniemożliwiający ruszenie przy otwartych drzwiach, sprzęt ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczenie przed rozpięciem jednostki w przypadku awarii sprzęgu międzywagonowego; wyeliminowano też wysokie napięcie z obwodów ogrzewania.
Na pokładzie jest Internet bezprzewodowy w technologii Wi-Fi, nowe ergonomiczne fotele pasażerskie z zagłówkami i podłokietnikami, falownikowy układ napędowy, nowe silniki asynchroniczne z przekładnią dwustopniową. Modernizacja dotyczyła też sprzęgów czołowych i kabiny maszynisty z zastosowaniem nowego aluminiowego pulpitu; zastosowano hamowanie dynamiczne.
Automatyczne drzwi odskokowo-przesuwne są otwierane indywidualnie, lusterka boczne składane automatycznie. Na pokładzie jest audiowizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring i gniazdka 230V do podłączenia np. laptopów oraz gniazda USB. Wydzielono z przedziału dla podróżnych z większym bagażem przestrzeń dla drużyny konduktorskiej. Na pokładzie są dwie toalety WC w systemie zamkniętym, w tym jedna przystosowana dla osób niepełnosprawnych z miejscem do przewijania niemowląt. Przy wejściach są windy oraz podjazdy umożliwiające wjazd osobom niepełnosprawnym.
Oprócz tego w zmodernizowanym pojeździe są stojaki na rowery, system emisji reklam i zliczania pasażerów, kamery szlakowe oraz monitorujące pracę pantografów, strefa dla podróżnych z dziećmi i rolety przeciwsłoneczne w kabinach maszynisty oraz w przestrzeni pasażerskiej.