Podczas mijającego półrocza przewoźnicy kolejowi wprowadzili promocje dla podróżnych, którzy nie przemieszczają się koleją w codziennych podróżach do pracy czy „po naukę”. Wśród nich zwróciłem uwagę na kilka, które wydają się być bardziej atrakcyjne niż inne – ocenia Rafał Jasiński.
Dokonując subiektywnego wyboru wziąłem pod uwagę kilka kryteriów. Do nich należały dostępność danej oferty na obszarze danego działania przewoźnika (np. czy obowiązuje we wszystkich pociągach, na wybranych odcinkach), atrakcyjność dla podróżnych pod kątem cenowym (w tym honorowanie ulg ustawowych), co wiąże się z możliwością pozyskania nowych pasażerów. Duże znaczenie miała również oryginalność oferty, przynajmniej jeśli chodzi o krajowy rynek przewozów kolejowych.
Bardzo tanie bilety
Niska cena to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zdobycie nowych klientów. W tym duchu Arriva RP wprowadziła ofertę dla kierowców. Przez 5 dni lutego, czyli zimą, kiedy Polacy relatywnie najmniej korzystają z własnych samochodów, przewoźnik zaproponował przejazdy za 1 zł. „Każdy kto posiada ważny dowód rejestracyjny na samochód lub inny pojazd mechaniczny, może zakupić 5-dniowy bilet na przejazdy w dowolnej relacji obsługiwanej przez Arriva za jedyne 1 zł” – reklamował ofertę przewoźnik. Do atutów oferty należało jej obowiązywanie na całym obszarze działania spółki. Dotyczy to również prostych reguł obowiązywania („brak gwiazdek”) i oryginalność – dotychczas przejazdy środkami komunikacji publicznej na podstawie dowodu rejestracyjnego auta odbywały się przy okazji różnych wydarzeń, np. Europejskiego Dnia bez Samochodu.
Przewoźnicy kolejowi stosujący zwykle taryfy degresywne, wysokimi cenami na najkrótsze odcinki odstraszali podróżnych od korzystania z tej formy przemieszczania się. Dlatego ważna wydaje się nowa oferta Przewozów Regionalnych Bilet Miejski. Dzięki niej podróżni na terenie kilku miast na Lubelszczyźnie i Kędzierzyna Koźla mogą podróżować dużo taniej niż autobusami komunikacji miejskiej. Dodatkowo, honorowane są ulgi ustawowe, bilety są dostępne w różnych kanałach dystrybucji. Jednak słabą stroną oferty jest ograniczenie jej obowiązywania do wybranych miast oraz nie objęcie wszystkich przystanków na terenie wskazanych miast. Wyłączony został np. przystanek przy lotnisku w Świdniku. Z drugiej jednak strony włączono do promocji Krasnystaw Fabryczny, znajdujący się poza granicami miasta.
Integracja pociągu i autobusu także dla klientów okazjonalnych
W styczniu Koleje Małopolskie, najmłodszy przewoźnik pasażerski w kraju, wprowadził wspólną ofertę z komunikacją lokalną, organizowaną przez Gminę Wieliczka. Atutem tej oferty jest jeden bilet w atrakcyjnej cenie (bilet normalny 2 h – 3 zł, 6h – 5,6 zł) na przejazd pojazdami różnych przewoźników, uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w danym czasie. Dodatkowo honorowane są ulgi ustawowe. Nie bez znaczenia jest dostępność oferty we wszystkich kanałach dystrybucji oraz obowiązywanie jej na całym obszarze działania kolejowej spółki, choć ten (o czym jednak należy wspomnieć), jest jak na razie bardzo skromny.
Taniej ekspresami odjeżdżającymi wieczorem i w weekendy
Wiosną PKP Intercity wdrożyło ofertę Happy Hours, którą włączono do promocji SuperPromo. W ramach oferty przewoźnik udostępnił tańsze bilety na pociągi Express InterCity i Express InterCity Premium w dni robocze odjeżdżające po godzinie 19:00 oraz w weekendy, kiedy promocja obowiązuje od 19:00 w piątek do 13:00 w niedziele.
Oferta jest dostępna we różnych kanałów dystrybucyjnych przewoźnika, a bilet można kupić na 5 minut przed odjazdem składu. Obowiązuje w obu klasach wagonów, atutem jest również honorowanie ulg ustawowych. Są jednak pewne ograniczenia oferty – biletu nie można kupić w pociągu, nie łączy się z ulgą dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, nie obowiązuje w pociągach międzynarodowych wracających z zagranicy. Nie obowiązuje też w innych pociągach przewoźnika niż ekspresy.
Kupuj bilet przez Internet!
Warta odnotowania jest próba zachęcenia podróżnych do kupowania biletów przez Internet. Mimo że dla przewoźników taka forma kupowania biletów ma wiele zalet, jakoś nie promują jej w najprostszy sposób, czyli dając upust przy zakupie biletów przez ten kanał dystrybucyjny względem ceny podstawowej w kasie. A że zakup przez Internet ma sporo wad (konieczność dość czasochłonnego, samodzielnego „wypisania” sobie biletu, potrzeba jego wydruku bądź posiadanie urządzenia umożliwiającego jego wyświetlenie) to podejrzewam, że wiele osób odpuszcza sobie zakup biletu za pośrednictwem sieci i kupuje go sobie w kasie bądź u obsługi pociągu. Dlatego warta odnotowania jest inicjatywa Kolei Wielkopolskich. W okresie od 23 lutego do 1 marca każdy z podróżnych, który kupił bilet za pośrednictwem sieci dostawał od obsługi pociągu ogrzewacz do rąk. Była to zatem bardzo konkretna zachęta do korzystania z nowego kanału dystrybucji biletów na pociągi Kolei Wielkopolskich.