Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki otrzymał Nagrodę 25-lecia rynku kolejowego. Za to, że jako jedyny samorządowiec w tym kraju nie bał się wprowadzić konkurencji na polskie tory. Wyróżnienie zostanie przyznane w przyszłym tygodniu podczas Kongresu Kolejowego w Łodzi.
Nagroda marszałkowi Całbeckiemu należy się za to, że w 2007 r., gdy wydawało się, że rynek kolejowych przewozów pasażerskich jest całkowicie „zabetonowany”, na Kujawach ogłoszono przetarg na realizację przewozów, w którym warunki był w końcu w stanie spełnić nie tylko jeden oferent. Dzięki temu na polskich torach pojawiła się Arriva RP (wówczas w konsorcjum Arriva/PCC Rail), która w 2007 r. przejęła od Przewozów Regionalnych obsługę linii niezelektryfikowanych. W 2010 r. Arriva wygrała kolejny przetarg na obsługę linii niezelektryfikowanych na Kujawach: władze województwa zdecydowały się wówczas rozpisać przetarg aż 10 lat, co ułatwiło przewoźnikowi m.in. podjęcie decyzji o zainwestowaniu, na własny rachunek, w nowy tabor. W 2013 r., po wygraniu kolejnego przetargu, Arriva przejęła także od Przewozów Regionalnych także część linii zelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim. W tym ostatnim przypadku, kontrakt Arrivy opiewa na okres do 2015 r.
Kujawsko-pomorski przykład pokazuje, że o rynku kolejowych przewozów pasażerskich nie muszą decydować tylko przyzwyczajenia i presja środowisk związkowych, ale może go również kształtować niewidzialna ręka rynku, a sukces ma szansę odnieść podmiot, który musi od zera budować potencjał kadrowy, taborowy i logistyczny.
W ostatnich miesiącach polityka transportowa władz woj. kujawsko-pomorskiego budziła wątpliwości. Przygotowany projekt wojewódzkiego planu transportowego zakładał ograniczenie roli kolei w regionie (ostatecznie, na etapie konsultacji społecznych, postulat likwidacji kilku linii kolejowych został z planu wykreślony, a w miniony poniedziałek sejmik wojewódzki przyjął zmieniony dokument). To wszystko nie zmienia jednak faktu, że Piotr Całbecki pozostanie tym, który jako pierwszy skruszył beton, z którego wciąż zbudowany jest rynek przewozów pasażerskich w Polsce.
Piotr Całbecki jest piątym laureatem Nagrody 25-lecia rynku kolejowego, którego dokonania przybliżyliśmy na naszych łamach. Do tej pory na naszych łamach zaprezentowaliśmy następujących laureatów:
Bartłomiej Głowacki: – Jestem bardzo szczęśliwy. Cieszę się, że nasza firma została doceniona – mówi Bartosz Głowacki, założyciel firmy Avista, będącej liderem na rynku biletomatów kolejowych. Więcej na ten temat w tekście pt. Twórca Avisty z nagrodą 25-lecia
PKP SA: Nagroda za rozpoczęcie procesów zmian właścicielskich w Grupie PKP – ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie spółki PKP Cargo. Więcej na ten temat w tekście pt. Nagroda 25-lecia rynku kolejowego dla PKP SA
Marek Niewiadomski i Medcom: Medcom, istniejący już 26 lat, odnosi – ze swoimi podzespołami elektrycznymi i przetwornicami do taboru kolejowego – sukcesy nie tylko na rynku polskim czy europejskim, ale także na innych kontynentach. Więcej na ten temat w tekście pt. Marek Niewiadomski i Medcom z nagrodą 25-lecia rynku kolejowego
Koleje Mazowieckie: Renoma przewoźnika, budowana przez tę dekadę oraz zaangażowanie kadry przyczyniły się do nadania spółce Nagrody 25-lecia rynku kolejowego.
O przyznaniu nagród zdecydowała kapituła złożona z przedstawicieli miesięcznika i portalu „Rynek Kolejowy”, Forum Kolejowego – Railway Business Forum oraz zaproszonych do współpracy ekspertów branżowych.
Wyróżnienia zostaną wręczone 8 października podczas uroczystego bankietu poprzedzającego organizowaną w Łodzi czwartą już edycję Kongresu Kolejowego. Bankiet odbędzie się 8 października w Expo-Łódź, al. Politechniki 4. Początek o godz. 19:30. Zapraszamy również do udziału w samym Kongresie (9 października 2014 r., Expo-Łódź) i wydarzeniach mu towarzyszących.
Sukcesywnie będziemy ogłaszać zwycięzców naszego konkursu – przy okazji publikując ich sylwetki lub przeprowadzone z nimi wywiady. Zależy nam, na tym by historie nagrodzonych osób czy firm stały się inspiracją dla innych podmiotów działających na rynku.
Kongres Kolejowy
to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas zeszłorocznej edycji, 5 listopada 2013 r. w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki.
Wszystko o Kongresie Kolejowym