Samorządy nie zdecydowały się na wznowienie obsługi trasy z Łodzi do Wrocławia bezpośrednimi pociągami Regio. Po raz ostatni kursowały one w ramach rozkładu jazdy 2019/2020. Przywrócenie ich do oferty rozważano na etapie konstrukcji grafiku, który wejdzie w życie 15 grudnia.
W grudniu 2020 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna
przejęła od Polregio obsługę części kursów na odcinku Łódź – Ostrów Wielkopolski. W związku z tym z rozkładu jazdy zniknęły dwie pary bezpośrednich pociągów Polregio z Łodzi przez Ostrów Wielkopolski do Wrocławia – ogólnopolski przewoźnik zapewniał komunikację tylko na odcinku z Ostrowa Wielkopolskiego do Wrocławia. W większości przypadków w Ostrowie umożliwiono natomiast przesiadki pomiędzy składami obu operatorów.
Połączenie relacji jest możliwe, ale tylko w teorii
Po roku
ŁKA przestała jednak w dni robocze kursować do Ostrowa, zachowując jedynie weekendowe połączenia z Łodzi przez Ostrów do Poznania. Samorządy ponownie powierzyły zaś realizację przewozów spółce Polregio. Do połączenia rozdzielonych relacji nie doszło do dziś i pomimo obsługi obu fragmentów międzywojewódzkiego ciągu przez jednego operatora pasażerowie wciąż muszą się przesiadać. Wiemy już, że taki układ zostanie zachowany w kolejnym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie 15 grudnia i będzie obowiązywać przez 12 miesięcy.
– Na etapie uzgodnień międzywojewódzkich oferty przewozowej na roczny rozkład jazdy pociągów 2024/2025 województwa wielkopolskie, dolnośląskie i łódzkie spotkały się w sprawie połączeń stykowych. Wówczas rozmawiano również o możliwości powrotu do uruchamiania połączeń bezpośrednich z Wrocławia do Łodzi. W rezultacie prowadzonych analiz rozkładowych teoretycznie możliwe było, analogicznie jak do 2020 r., wydłużenie dwóch par połączeń do i z Łodzi – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Potencjalne godziny kursowania pociągów łączących trzy regiony miały jednak kolidować w istotny sposób z założeniami oferty na trasie Łódź – Ostrów – Poznań.
Pasażerowie z większych miast mogą korzystać z pociągów IC
Samorządy województw łódzkiego i wielkopolskiego miały wówczas uznać, że z punktu widzenia realizacji potrzeb ich mieszkańców ważniejsze jest utrzymanie odpowiedniego poziomu oferty pomiędzy Łodzią a Poznaniem. – Połączenia bezpośrednie z Łodzi do Wrocławia realizowane są przez PKP Intercity w liczbie ośmiu codziennych par kursów – podkreśla nasz rozmówca. Zapewnia także, że w Ostrowie Wielkopolskim wciąż możliwe będą przesiadki pomiędzy pociągami uruchamianymi przez województwa dolnośląskie i wielkopolskie oraz wielkopolskie i łódzkie.
Należy w tym miejscu zauważyć, że narodowy przewoźnik uruchamia dzięki dotacji z budżetu centralnego także pociągi łączące Łódź z Poznaniem. Ich liczba wzrośnie i od niedzieli 15 grudnia wyniesie pięć par na dobę. W rozkładzie pojawi się bowiem nowy kurs z Krakowa przez Łódź i Poznań do Szczecina.