Koleje Rosyjskie, które niedawno były zainteresowane uruchamianiem dalekobieżnego połączenia z Niemiec przez Polskę do Kaliningradu, nie wskazały PKP Intercity żadnych informacji w zakresie możliwości zafunkcjonowania takich kursów. Nowy rozkład jazdy będzie więc już kolejnym, w którym nie będzie żadnych pasażerskich kursów do Obwodu Kaliningradzkiego. Przejście graniczne Braniewo – Mamonowo pozostanie dla podróżnych nieczynne.
Od 2010 r. nie kursuje międzynarodowy pociąg z Gdyni do Kaliningradu przez Elbląg, Młynary i Braniewo z grupą wagonów bezpośrednich z Berlina włączaną w Tczewie. Kurs ten był jedynym pociągiem pasażerskim łączącym Polskę z Obwodem Kaliningradzkim, a jednocześnie jedynym połączeniem dalekobieżnym do Braniewa. Obecnie do tego miasta dojeżdżają wyłącznie nieliczne pociągi regionalne z Olsztyna.
Żadna próba wznowienia komunikacji z Kaliningradem się nie powiodłaNiedługo po zamknięciu ruchu z rosyjską eksklawą pojawiły się różne pomysły jego przywrócenia. Pociągi nie ruszyły jednak w związku z organizacją przez Polskę i Ukrainę turnieju piłki nożnej Euro 2012. Nie pojechały także w zeszłym roku, kiedy planowano wstępnie kursy finansowane przez samorządy. Wcześniej realny wydawał się plan Kolei Rosyjskich (Rosijskije Żeleznyje Dorogi, RŻD), które zamierzały uruchomić tranzytowe pociągi z Berlina do Kaliningradu.
RŻD chciały przygotować dość nietypową ofertę przy współpracy z niemieckim biurem turystycznym Comundus Reisen und Events GmbH. W komunikacie prasowym z 2015 r. wskazywano, że kursy miałyby nawiązywać swoim charakterem do organizowanych komercyjnie przejazdów specjalnych dla niemieckich turystów. – Praktyka organizowania takich połączeń jest już wypracowana, przez ostatnich 10 lat uruchomionych było 40 takich składów. Chcielibyśmy jednak uruchamiać je regularnie – twierdził Władimir Kaliagin, ówczesny pierwszy zastępca dyrektora generalnego Federalnej Spółki Pasażerskiej (Federalnaja Passażyrskaja Kompania, FPK).
PKP Intercity bez planów uruchomienia połączeńUpływ czasu najwyraźniej rozmył jednak rosyjskie plany. – Ze strony Kolei Rosyjskich nie otrzymaliśmy żadnych informacji dotyczących planów przywrócenia komunikacji Polski z Obwodem Kaliningradzkim – powiedział nam bowiem Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity. Największy krajowy przewoźnik pasażerski wydaje się tymczasem jedynym potencjalnym partnerem RŻD w realizacji tego przedsięwzięcia, który współpracuje zresztą z rosyjskim przedsiębiorstwem, będąc polskim przewoźnikiem jego międzynarodowych kursów np. z Moskwy do Nicei.
Obecnie połączenia jakąkolwiek formą transportu zbiorowego z Polski do Obwodu Kaliningradzkiego są stosunkowo nieliczne. Autokary Ecolines odjeżdżają z Warszawy tylko pięć razy w tygodniu, do Gdańska – dwa razy na tydzień. Do tego dochodzą lokalne połączenia rosyjskich firm Zelenogradsk-Trans i KenigAuto realizowane w sumie dwa razy dziennie w relacji Braniewo – Kaliningrad.
Próbę uruchomienia połączeń kolejowych między Kaliningradem a Trójmiastem podjęły w styczniu Przewozy Regionalne i RŻD. Niestety,
była to tylko jednorazowa próba.