W Myślenicach minister Andrzej Adamczyk ogłosił nabór wniosków do Programu Kolej Plus, na który rząd do 2028 roku ma przeznaczyć 6,5 mld zł. Nabór prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak poinformowano, ogłoszony właśnie przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego w formie formularza, zgłoszenia projektu, pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Program skierowany jest przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego zainteresowanych rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.
PLK deklaruje sprawny nabór
W konferencji wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK oraz samorządowcy. – Program Kolej Plus to budowa i odbudowa połączeń kolejowych. Przez nieodpowiedzialną politykę transportową po 1989 r. wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych. Nie powstały też nowe – tam, gdzie są one potrzebne i oczekiwane przez Polaków. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom. Od dzisiaj samorządy mogą składać wnioski o rządowe wsparcie. To pierwszy w historii program tego typu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują sprawne przeprowadzenie naboru projektów do Programu Kolej Plus. Wykorzystamy nasze doświadczenie i potencjał do budowy i odbudowy linii kolejowych w celu likwidacji wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców Polski – dodał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.
– Podczas ostatnich 4 lat przywróciliśmy ruch na 230 km torów, zaś takie miasta jak Lubin, Radzyń Podlaski czy Knurów uzyskały dostęp do kolei pasażerskiej. W tym czasie liczba pasażerów w transporcie kolejowym wzrosła o 20%, z 280 mln w 2015 roku do 336 mln w 2019 roku. Wielkie inwestycje publiczne w sferze kolejnictwa w ramach Programu Kolej Plus skutecznie pomogą zwalczyć wykluczenie komunikacyjne oraz przyczynią się do powrotu Polski na ścieżkę szybkiego rozwoju gospodarczego – powiedział wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, Andrzej Bittel.
Dofinansowanie na poziomie 85 procent
Rada Ministrów
przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Kolej+ do 2028 roku w grudniu. Później przyjęto
komplementarne rozwiązania prawne oraz zapowiedziano ogłoszony dziś
nabór wniosków do programu. Dofinansowanie ze środków Programu będzie wynosić 85 proc. Pozostałe 15 proc. stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15 proc. udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo- technicznej wraz z realizacją robót.
Jeśli chodzi o kolej do Myślenic, w których ogłoszono dziś nabór, to w 2019 roku samorząd województwa małopolskiego zawarł
umowę na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. W lipcu zaprezentowano
dwa możliwe warianty połączenia do konsultacji społecznych.