Na ponad 50 przejazdach kolejowo-drogowych w województwie warmińsko-mazurskim PKP Polskie Linie Kolejowe zamontowały nowe urządzenia i wymieniły nawierzchnie. Bezpieczniej jest m.in. na trasie Olsztyn – Braniewo, Wielbark – Szymany, w Morągu i Szczytnie. W 2023 r. PLK S.A. na prace na przejazdach w regionie przeznaczyły blisko 10 mln zł netto. Na większości wspomnianych tras ruch pociągów pasażerskich jest na żenującym poziomie.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów jest m.in. na trasie z Olsztyna do Braniewa (linia kolejowa nr 220 i 221). W ramach rewitalizacji odcinka Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz prac remontowych na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Braniewo prace zrealizowano na 33 przejazdach kolejowo-drogowych. Nowe rogatki i sygnalizatory są m.in. w Olsztynie (ul. Przepiórcza i Łukasiewicza) i Dobrym Mieście (droga wojewódzka nr 593), a nowa nawierzchnia na przejeździe m.in. w Wysokiej Braniewskiej, Woli Lipowskiej i Lipowinie.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na 10 przejazdach to efekt prac remontowych na linii nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany. Sygnalizatory, które ostrzegają kierowców przed zbliżającym się pociągiem, zamontowane zostały na przejeździe w ciągu ul. Nowowiejskiego w Wielbarku. Nowa nawierzchnia jest m.in. na przejazdach w Piwnicach oraz na drodze Kołodziejowy Grąd – Lipowiec.
Nowe sygnalizatory zabudowane zostały również na przejazdach w Szczytnie (linia nr 35 Ostrołęka – Szczytno), Wietrzychowie Kolonii (linia nr 216 Działdowo – Olsztyn Główny) oraz Morągu Kolonii (linia nr 220 Olsztyn Główny – Bogaczewo). Łączna wartość prac zrealizowanych przez PLK na przejazdach kolejowo-drogowych na terenie Warmii i Mazur w ubiegłym roku wyniosła blisko 10 mln zł netto.
W 2024 r. kontynuowane będą prace na ponad 20 przejazdach kolejowo-drogowych w ramach modernizacji linii nr 38 na odcinku z Ełku do Giżycka. Dzięki zabudowie nowych urządzeń przejazdowych podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa m.in. w Ełku, Wydminach i Giżycku. Wymianę nawierzchni na dojeździe do torów oraz płyt przejazdowych zaplanowano m.in. w Gronowie (linia nr 204 Malbork – Braniewo), Dąbrówce Małej (linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa) oraz Bartoszycach (linia nr 38 Białystok – Głomno).
Niestety, na większości linii, gdzie inwestuje PKP PLK, urząd marszałkowski zleca Polregio niezwykle mało pociągów pasażerskich, co sprawia, że jest to środek transportu ostatniego wyboru dla mieszkańców regionu.
Piszemy o tym tutaj.