Trwa rewitalizacja linii kolejowych na odcinku Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce. PKP PLK informuje o postępach w realizacji inwestycji.
W 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały umowy z wykonawcami o wartości prawie 460 mln zł na odnowę linii od Chybia i Goleszowa do Wisły Głębce i do Cieszyna. Zakończenie wszystkich prac w dalszym ciągu planowane jest w grudniu 2021 roku, choć
były już duże problemy z otwarciem jednego z odcinków.
W Cieszynie nowe perony
Jak relacjonuje PKP PLK, Na stacji w Cieszynie przebudowano i podwyższono dwa perony. Są nowe wiaty i ławki oraz oświetlenie. W podróżach pomaga nagłośnienie i tablice informacyjne. Nawierzchnia peronów jest antypoślizgowa. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwiej mogą dostać się na peron dzięki pochylni. Pasażerowie korzystają z dwukrawędziowego peronu. Obok sąsiedniego wykonywany jest ostatni etap prac – montaż rozjazdów.
Budowane są perony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice. Cieszyn Mnisztwo będzie miał korzystniejszą lokalizację i zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet. Między Cieszynem a Goleszowem prowadzona jest wymiana toru i sieci trakcyjnej. Na przejazdach kolejowo-drogowych montowane są urządzenia zabezpieczające i układana nawierzchnia – informuje PLK.
Podróżni korzystają już z efektów rewitalizacji linii na odcinku Bronów (Chybie) – Skoczów. Wsiadają i wysiadają z pociągu na nowym przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych peronach na stacjach Pierściec i Skoczów, a także na przystankach Chybie Mnich i Zaborze. Pociągi kursują po nowym torze.
PUN na trasie Skoczów – Wisła
Jak podaje PLK, wysokowydajna maszyna rozpoczęła prace na trasie Skoczów – Wisła Głębce. Specjalny pociąg techniczny (PUN) układa tor między Wisłą a Ustroniem. Następnie zostaną wykonane prace między Ustroniem a Skoczowem. Dzięki wykorzystaniu pociągu do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej i automatyzacji robót, wykonawca skróci czas wymiany toru z 1,5 miesiąca do 10 dni. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUN obsługuje kilkunastoosobowy zespół pracowników – podkreśla inwestor.
Między Skoczowem a Wisłą Głębce budowane są nowe perony. Podróżni będą mieli wygodniejszy dostęp do pociągów. Wykonawca, po zdemontowaniu starych konstrukcji, montuje nowe. Prace widać m.in. w Goleszowie, Ustroniu, Wiśle Uzdrowisko. Dostęp do kolei zwiększy budowa nowego przystanku Ustroń Brzegi między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną.
Budowane jest lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym, będą obsługiwać stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewnią bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów. Zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zagwarantuje także modernizacja przejazdów. Wymieniana jest sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Lepsze przejazdy zapewni przebudowa obiektów inżynieryjnych. Korzystnie zmieniają się największe obiekty: 150-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Głębce oraz 70-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Dziechcince. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2021 roku – informuje PLK.
Jak pisaliśmy niedawno, po planowanym na grudzień tego roku przywróceniu ruchu kolejowego ze Skoczowa do Wisły
nie należy się spodziewać zwiększenia liczby kursujących tam pociągów względem stanu sprzed modernizacji.