Mimo iż resort infrastruktury zdecydował się na dofinansowanie od 1 stycznia trzech par pociągów do Grodna, na razie nie nastąpi zwiększenie ich liczby z 2 do 3 par. Powodem brak zainteresowania strony białoruskiej. Zwiększenie liczby pociągów nastąpi być może wraz z wejściem w życie marcowej korekty.
Wczoraj poinformowaliśmy, że MIR zdecydował o dofinansowaniu w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. trzech par pociągów zapewniających dojazd z Podlasia do Grodna. Na razie, od 14 grudnia, w rozkładzie są dwie pary pociągów: jedna z Ełku, druga z Małkini; w poprzednim rozkładzie kursowały 2 pary pociągów Grodno – Małkinia i 1 para Grodno – Ełk. Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych poinformował „Rynek Kolejowy”, że na razie, przynajmniej w najbliższych tygodniach, nie będzie zwiększenia liczby połączeń do Grodna. Powodem są trwające negocjacje ze stroną białoruską w sprawie ostatecznego kształtu oferty.
– Co prawda resort transportu zadeklarował chęć finansowania trzech par pociągów do Grodna, jednakże obecnie strona białoruska nie jest zainteresowana zwiększeniem liczby połączeń na tej trasie. Cały czas prowadzimy rozmowy z Kolejami Białoruskimi nt. rozszerzenia oferty przewozowej do Grodna. Kolejne spotkanie z naszymi białoruskimi partnerami zostało zaplanowane na styczeń 2015 r. Do 15 marca [pierwsza korekta rocznego rozkładu jazdy – red.] godziny kursowania pociągów do i z Grodna nie zmienią się. Jeśli uda nam się osiągnąć porozumienie, w rozkładzie jazdy pojawi się kolejne, trzecie połączenie – powiedział „RK” Michał Stilger.
Jeśli uda się osiągnąć porozumienie z Białorusinami, to trzecia para pociągów będzie kursować w relacji Małkinia – Grodno, a zatem nastąpiły powrót do oferty z ubiegłorocznego rozkładu.
Pociągi do Grodna kursują pod marką InterRegio, ale w taryfie identycznej jak pociągi Regio. Z formalnego punktu widzenia, są to pociągi międzynarodowe (a nie transgraniczne), z racji faktu, iż relacja obejmuje nie tylko województwo przygraniczne (Małkinia leży w woj. mazowieckim, a Ełk w woj. warmińsko-mazurskim). Za finansowanie pociągów transgranicznych odpowiadają województwa, a za finansowanie pociągów międzynarodowych – rząd.