Prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe prace na infrastrukturze sprawiają, że na połowie tras uruchomionej rok temu kolei aglomeracyjnej trzeba się przesiąść do autobusów.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to pomysł regionu na przyciągnięcie pasażerów do pociągów dojeżdżających do Rzeszowa. W celu obsługi czterech linii – do Przeworska, Dębicy, Kolbuszowej i Strzyżowa – region zakupił 10 nowoczesnych elektrycznych Impulsów 2 i dwa spalinowe zespoły trakcyjne SA140 z Newagu. PKA wystartowała z pierwszymi dniami 2021 roku, a na początku 2022 roku elektryczne pociągi, w ramach PKA,
zaczęły docierać do niewielkiej Kolbuszowej. Niestety, po roku działania PKA, komunikację zastępczą za pociągi wprowadzono w lutym 2022 na całej trasie do Strzyżowa, przez co podróż trwa o kilkanaście minut dłużej. Prace będą tu trwały do końca września. Komunikację zastępczą wprowadzono jednak aż do Jasła. Co więcej, kolejne prace zaplanowane na tej trasie prawdopodobnie wyłączą ją z ruchu po wrześniu (więcej w tekście
"Linia Rzeszów – Strzyżów w przebudowie. Nowoczesne pociągi odstawione").
Autobusem do Sędziszowa. Powód? Budowa peronówOd marcowej korekty rozkładu jazdy komunikacja zastępcza działa też dla linii do Dębicy, pomimo, że linia kolejowa 91 z Rzeszowa w kierunku Dębicy nie jest całkowicie zamknięta. Prace wiążą się z budową przystanków Rzeszów Dworzysko i Sędziszów Małopolski Wschodni. Czy to wystarczający powód, by zastępować pociągi regionalne autobusami?
– Prace rozpoczną się najpierw przy jednym z torów, wykonywane będą roboty ziemne i fundamentowe. Po pracach fundamentowych i zabudowie odwodnienia wgłębnego torowiska oraz przewieszeniu istniejącej sieci trakcyjnej na nowe konstrukcje wsporcze, zabudowane zostaną ścianki peronowe. Te prace przy jednym z torów oraz w jego sąsiedztwie wymagają zmian w organizacji ruchu kolejowego. Ze względu na zmniejszoną przepustowość w trakcie prac, konieczne jest wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej za 13 pociągów Polregio – wyjaśniła wyczerpująco Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Autobusy zastępcze będą kursować do 30 września na odcinku Rzeszów Główny – Sędziszów Małopolski. Z Sędziszowa do Dębicy jeżdżą pociągi PKA. Sędziszów Małopolski Wschodni będzie przystankiem z dwoma 200-metrowymi peronami jednokrawędziowymi.
Niedoskonała PKAPodkarpacki pomysł na kolei aglomeracyjną od początku jest obiektem krytyki. Nie objął m.in. znacznie większego od Przeworska (gdzie kończy się zasięg wschodniej linii PKA) Jarosławia czy Krosna na południu, dyskusyjne jest kończenie biegu PKA w Kolbuszowej. W weekendy nowoczesne pociągi kupione z pomocą unijnych pieniędzy głównie stoją, gdyż wtedy pociągi PKA niemal nie są planowane, a na trasach do Przemyśla czy Tarnowa można zobaczyć leciwe, niezmodernizowane EN57. Z momentem wstrzymania ruchu na linii do Strzyżowa Podkarpacie ostawiło autobusy szynowe do rezerwy, choć konieczność transportu uchodźców z Krościenka sprawiła,
że część z nich jest wykorzystywana. Region ani myśli wzmocnić obsługi na innych liniach regionalnych, np. z Mielca do Dębicy.
Warto też przypomnieć o tragicznym wypadku, który miał miejsce w kilka dni po uruchomieniu trasy do Kolbuszowej. Jego konsekwencją jest
zniszczenie jednego z dziesięciu Impulsów.