Zapowiedział to Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Drugi tunel średnicowy to centralna część trasy Kolei Dużych Prędkości na terenie Łodzi.
– Jesteśmy przygotowani do ogłoszenia przetargu na bardzo ważną inwestycję. To tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią, który jest kluczowym elementem trasy KDP z Warszawy do Łodzi, Poznania i Wrocławia – zapowiedział we wtorek, 2 lipca na antenie Polskiego Radia pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.
Przetarg ma zostać ogłoszony w ciągu tygodnia. – Jesteśmy już po wszystkich zgodach korporacyjnych, w tej chwili przygotowujemy się już jedynie do technicznych elementów – dodał Lasek.
Decyzja rządu Donalda Tuska
Tydzień temu
premier Donald Tusk ogłosił decyzję w sprawie inwestycji kolejowych, w tym w sprawie dalszych losów projektu Kolei Dużych Prędkości. Szybkie pociągi pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem mają kursować w czasie około 100 minut oraz poruszać się z prędkością 300-320 km/h. Szef polskiego rządu tłumaczył, że w projekt nowoczesnej komunikacji nazwany Megalopolis włączone będą większe miasta, do których także będzie można dojechać we wspomnianym czasie.
– Ten projekt ma być trójskokiem w nowoczesność – zapowiedział Donald Tusk. Pierwszym elementem będą wspomniane inwestycje kolejowe. Drugim elementem będzie idea "blisko lotnisko" a trzecim inwestycje i zmiany w PLL LOT.
Prace nad trasą KDP w Łodzi
Gotowość do przeprowadzenia inwestycji podczas debaty otwarcia Kongresu Infrastruktury Polskiej,
zadeklarował prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki. Pierwsze prace nad trasą Kolei Dużych Prędkości w Łodzi już trwają. Chodzi o wzmacnianie budynku Łódzkiego Domu Kultury w Śródmieściu oraz prace ziemne w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej na osiedlu Retkinia.
Komora "Fabryczna" w pomiędzy ulicami Traugutta, Sienkiewicza, Narutowicza i Kilińskiego będzie miała znaczenie dopiero na końcu budowy tunelu średnicowego dla szybkich pociągów. Tam maszyna drążąca zostanie wydobyta.
Natomiast komora "Retkinia" powstaje aktualnie w kwadracie ulic Obywatelska, Maratońska (jezdnia północna), Waltera Janke i Maratońska (jezdnia południowa). Stąd ruszy maszyna TBM, która zostanie wykorzystana do wydrążenia drugiego tunelu średnicowego w Łodzi. W tym miejscu będzie na powierzchnię wywożony także urobek.
Tunel KDP i pozostałe obiekty Wraz z postępami budowy tunelu prace będą także prowadzone z innych częściach Łodzi. W ciągu przebiegu podziemnej linii kolejowej nr 85 powstanie aż 11 obiektów technicznych z częścią naziemną. To wyjścia ewakuacyjne.
Przypomnijmy. Podziemna trasa kolejowa KDP wyznaczona została pod ulicami: Sienkiewicza, Piotrkowską, al. Kościuszki. Wólczańską, 6 Sierpnia, Gdańską, Żeromskiego, Lipową, Żeligowskiego, Struga, al. Włókniarzy, al. Unii Lubelskiej, al. Bandurskiego, Karolewską, Bratysławską do ul. Maratońskiej.