Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
fot. Włodzimierz Włoch, PKP PLK
Głównym problemem, z którym mierzymy się jako projektanci inwestycji kolejowych, jest mała liczba przetargów – mówiła podczas Kongresu Kolejowego 2024 dyrektorka pionu transportu i członkini zarządu Multiconsult Polska Renata Mordak. Inne bolączki to przewlekłe procedury administracyjne i ciągłe wprowadzanie zmian w dokumentacji. Pochwaliła natomiast CPK i PKP PLK za wprowadzanie nowych standardów i coraz lepszą współpracę.

Ostatnie lata są dla projektantów bardzo trudne – między innymi z powodu małej liczby przetargów. Obecnie wiele firm z branży ma zaangażowane pełne zespoły, których nie ma do czego zaangażować. – Ratowały nas zamówienia z CPK, ale przez ostatni rok prawie ich nie widzimy – dodała. Firmy projektowe są koniecznym elementem procesu inwestycyjnego, tymczasem sposób zorganizowania procesu inwestycyjnego często utrudnia im skuteczne działanie. – W programie Kolej+ czasu na wstępne studia wykonalności było bardzo mało – czasami mniej niż 50 dni. W efekcie na etapie projektowania budżety rosły czasem nawet o 100% – podała przykład.

PKP PLK bardziej otwarte niż przed rokiem

Silną stroną są natomiast kompetencje pracowników i wykorzystywane przez nich narzędzia. – Jakość polskiej kadry inżynierskiej jest bardzo wysoka. CPK wniósł nową jakość, wymuszając stosowanie BIM czy zespoły zintegrowane. Liczymy, że te zasoby będą wykorzystane i rozwijane dalej – zaznaczyła przedstawicielka Multiconsult. W podobnym kierunku zmierza, w jej ocenie, także PKP PLK. – Przez ostatni rok widzimy w PLK większą otwartość na rozmowy o trudnościach. Wcześniej brakowało decyzyjności, co generowało kolejne problemy – zauważyła.

Współpraca między zamawiającymi jest dobrym sygnałem, narasta za to problem niewydolności administracji. – Na decyzję lokalizacyjną nowej linii czy na decyzje środowiskowe czeka się zbyt długo. Dostarczanie projektów w oczekiwanym czasie staje się wobec tego nierealne – krytykowała Mordak.

Łatwiej uzyskać ZRID, niż decyzję lokalizacyjną linii

Podejście urzędów, ale też lokalnych społeczności, wciąż jest różne w przypadku inwestycji drogowych i kolejowych – na niekorzyść tych ostatnich. – Teoretycznie decyzja ULK (o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej) powinna być nawet szybsza od ZRID – ale nie jest. Decyzje ZRID nie spotykają się z takimi protestami, choć zdarza się np. konieczność wyburzenia części nowego osiedla. Decyzje kolejowe zawierają więcej szczegółów, urzędy bardziej koncentrują się na detalach. Może administracja nie jest przygotowana do zrozumienia tematów kolejowych? – zastanawiała się członkini zarządu Multiconsult.

Inną bolączką jest zbyt częste i zbyt późne wprowadzanie zmian w dokumentacji. – Na odcinku Ełk – Korsze przygotowania do inwestycji trwają od 2017 r., prace rozpoczęły się w roku 2022, a ciągle wprowadzamy zmiany – przypomniała Mordak.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą

Tabor i technika

Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą

Elżbieta Pałys 27 listopada 2024

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Prawo i polityka

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor

Tabor i technika

Zobacz również:

Linia Wrocław – Międzylesie. Olbrzymi kombajn AHM 800 wymienił podtorze

Infrastruktura

Linia Wrocław – Międzylesie. Olbrzymi kombajn AHM 800 wymienił podtorze

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 27 listopada 2024

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Prawo i polityka

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Prawo i polityka

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą

Tabor i technika

Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą

Elżbieta Pałys 27 listopada 2024

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Prawo i polityka

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor

Tabor i technika

Zobacz również:

Linia Wrocław – Międzylesie. Olbrzymi kombajn AHM 800 wymienił podtorze

Infrastruktura

Linia Wrocław – Międzylesie. Olbrzymi kombajn AHM 800 wymienił podtorze

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 27 listopada 2024

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Prawo i polityka

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Prawo i polityka

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5