Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ministerstwo Rozwoju: Priorytety unijne na kolei to bezpieczeństwo i interoperacyjność

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ministerstwo Rozwoju: Priorytety unijne na kolei to bezpieczeństwo i interoperacyjność
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plWagony MAV przy peronie w Opocznie Południowym
Polska kolej zyskuje nie tylko na bezpośrednim finansowym wsparciu Unii Europejskiej, ale i na transferze nowoczesnych technologii – przekonywał na Kongresie Kolejowym Jarosław Orliński z Ministerstwa Rozwoju. Ocenił, że branża kolejowa stanowi jeden z ważniejszych sektorów gospodarki w skali krajów członkowskich i całej UE. Dodał przy tym, że możliwości uzyskania pomocy w realizacji projektów transportowych jest relatywnie dużo i nie ograniczają się one do kwestii infrastrukturalnych czy taborowych.

Wejście Polski do Unii Europejskiej dało branży transportu szynowego szereg nowych możliwości nie tylko w zakresie dostępu do środków pomocowych – przekonywał podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju. Wskazywał on np. stało się ono impulsem do wdrażania nowoczesnych technologii. – Inteligentne systemy transportowe można było już wówczas obserwować w praktyce, ale nie w polskich miastach – stwierdził.

Kolej jednym z filarów gospodarczych wspólnoty

Podkreślał on równocześnie, że wdrażanie rozwiązań tego typu nie zawsze kończyło się sukcesem. – Oczywiście są obszary, w których wyniki mogłyby być lepsze – mówił. Stwierdził przy tym, że najprawdopodobniej w najbliższych latach polityka szczebla unijnego będzie wciąż przyjazna sektorowi transportu szynowego. – Dla Komisji Europejskiej kolej pozostaje obszarem miłym dla ucha. To bardzo ważny segment rozwoju gospodarki danego kraju członkowskiego i całej UE choćby dlatego, że mówimy o bardzo dużej liczbie osób zatrudnionych nie tylko przy przewozach, ale także np. przy produkcji taboru – tłumaczył.

Jarosław Orliński wskazywał również na priorytety KE, które będą potencjalnie wpływać na kreowanie polityki transportowej. – Komisja zwraca dużą uwagę na kwestie związane z interoperacyjnością oraz bezpieczeństwem – powiedział. – Chodzi o szybkie i bezproblemowe przemieszczanie się np. dzięki takim systemom jak ERTMS, który sprawi, że będzie można bezpiecznie przejeżdżać przez poszczególne kraje członkowskie – wskazywał.

Duże znaczenie ma estetyczny walor projektów transportowych

– Element, na który zwracamy [w Polsce] może trochę mniejszą uwagę, to kwestie estetyczne – ocenił. – Projekty nowych dworców kolejowych, które powstają w Polsce, uwzględniają go, choć zauważam, że jeszcze trochę brakuje nam np. w obszarze zazieleniania terenów [dookoła dworców] – mówił. Prelegent Kongresu Kolejowego poruszył także temat walorów estetycznych taboru kolejowego, przywołując nagrody, jakie za design swoich pojazdów otrzymała w 2016 r. bydgoska Pesa.

Zdaniem Jarosława Orlińskiego różne aspekty aktywności UE jako podmiotu dofinansowującego projekty kolejowe przekładają się wprost na satysfakcję pasażerów. Chodzić ma tu nie tylko o realizację przedsięwzięć z zakresu infrastruktury czy taboru. Wsparcie dla instytucji związanych z koleją mogłoby bowiem pochodzić np. z zarządzanego przez MR programu operacyjnego Inteligentny Rozwój. Ma on wspomagać przede wszystkim powstawanie konsorcjów badawczo-rozwojowych i przedsiębiorców chcących opracować nowe rozwiązania technologicznie samodzielnie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kazachstan perspektywicznym rynkiem dla branży kolejowej

Biznes

Kazachstan perspektywicznym rynkiem dla branży kolejowej

inf. prasowa/Rynek Kolejowy 23 sierpnia 2016

Minister Morawiecki dotarł Flirtem do Kielc

Prawo i polityka

Minister Morawiecki dotarł Flirtem do Kielc

Michał Szymajda 03 sierpnia 2016

Jakie projekty kolejowe wejdą do Planu Junckera?

Biznes

Jakie projekty kolejowe wejdą do Planu Junckera?

lk, Rynek Kolejowy 18 lipca 2016

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kazachstan perspektywicznym rynkiem dla branży kolejowej

Biznes

Kazachstan perspektywicznym rynkiem dla branży kolejowej

inf. prasowa/Rynek Kolejowy 23 sierpnia 2016

Minister Morawiecki dotarł Flirtem do Kielc

Prawo i polityka

Minister Morawiecki dotarł Flirtem do Kielc

Michał Szymajda 03 sierpnia 2016

Jakie projekty kolejowe wejdą do Planu Junckera?

Biznes

Jakie projekty kolejowe wejdą do Planu Junckera?

lk, Rynek Kolejowy 18 lipca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5