Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Motorniczym być w Olsztynie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Motorniczym być w Olsztynie
 Motornicza Dorota Rak najpierw przełamywała męski tandem w MPK, kiedy jako jedna z pierwszych kobiet zatrudniała się do prowadzenia autobusów. Dzisiaj ponawia swój wyczyn. Jest pierwszą przeszkoloną motorniczą, która zacznie prowadzić olsztyńskie Tramino. Wraz z dziewięcioma panami 23 grudnia 2014 roku uzyskała prawo do prowadzenia tramwaju. Teraz ma tremę, bo będzie brała udział w historycznym momencie dla Olsztyna. Jednak, jak sama mówi – lubi iść do przodu.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jak zaczęła się pani przygoda z komunikacją?

Dorota Rak, motornicza: Od siedmiu lat jestem kierowcą autobusu. Do tej pracy skłoniły mnie niskie pobory we wcześniejszym miejscu zatrudnienia. Nawet nie wiedziałam, że mam predyspozycje do prowadzenia autobusu. To przede wszystkim zasługa mojego szwagra, który mnie uczył na kategorię B. On mnie namówił, by iść na egzamin. Akurat miałam własne pieniądze, to zainwestowałam w siebie [na kurs].

Czy nie był to ten czas w olsztyńskiej komunikacji, kiedy pani przełamywała stereotyp, że jak kierowca autobusu to mężczyzna?

Można powiedzieć, że tak. Byłam jedną z pierwszych kobiet w Olsztynie, a dokładnie – piątą. Pierwsza była Kasia, później była Sylwia, a potem Janeczka, która obchodzi teraz pięćdziesiąte urodziny.

Czy to też panią mobilizowało i zachęcało do tego, żeby zostać kierowcą?

Tak, myślałam wtedy, że skoro inne mogą, jeżdżą i potrafią, to chyba ja też.

Czemu chciała pani zostać motorniczą? Sama się pani na to zdecydowała, czy firma panią wydelegowała?

Sama się zdecydowałam. W gablocie wisiało ogłoszenie, że zbierają chętnych do zapisania się na szkolenie na motorniczych. Kurs był dla osób do 45 roku życia, a ja już byłam tuż-tuż, więc mówię, że nie lubię stać w miejscu, lubię iść do przodu, lubię nowości. Dwa dni zwlekałam, ale poszłam wreszcie się zapisać. Potem strasznie długo czekałam i już myślałam, że nic z tego nie będzie i nie pojadę na kurs. Wtedy trochę ucichło w ogóle na temat tramwajów. Później jednak dostałam telefon. Zadzwonił sam kierownik i zapytał, czy nadal chcę jechać do Torunia. Odpowiedziałam, że pewnie, że chcę jechać, a czemu nie. Jak kierownik do mnie zadzwonił, to byłem pierwsza.

Cały wywiad na portalu Transport-publiczny.pl


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn planuje elektryki i dodatkowe wozy tramwajowe

Zintegrowany transport

Olsztyn planuje elektryki i dodatkowe wozy tramwajowe

Przemysław Farsewicz 19 lipca 2023

Irlandzki tramwajarz nie pojechał, bo kończył zmianę. Jest kara

Prawo i polityka

Warszawa: Motorniczy nic nie ukryje. Sprawdzą nawet temperaturę

Warte uwagi

Są zarzuty dla motorniczego z Łodzi

Warte uwagi

Są zarzuty dla motorniczego z Łodzi

Gazeta Wyborcza/TVN24 08 stycznia 2014

10-15 km/h czy 25 km/h? Dylemat wrocławskiego motorniczego

Zintegrowany transport

Praca motorniczego: W służbie miastu

Zintegrowany transport

Praca motorniczego: W służbie miastu

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny 20 kwietnia 2014

Zobacz również:

Olsztyn planuje elektryki i dodatkowe wozy tramwajowe

Zintegrowany transport

Olsztyn planuje elektryki i dodatkowe wozy tramwajowe

Przemysław Farsewicz 19 lipca 2023

Irlandzki tramwajarz nie pojechał, bo kończył zmianę. Jest kara

Prawo i polityka

Warszawa: Motorniczy nic nie ukryje. Sprawdzą nawet temperaturę

Warte uwagi

Są zarzuty dla motorniczego z Łodzi

Warte uwagi

Są zarzuty dla motorniczego z Łodzi

Gazeta Wyborcza/TVN24 08 stycznia 2014

10-15 km/h czy 25 km/h? Dylemat wrocławskiego motorniczego

Zintegrowany transport

Praca motorniczego: W służbie miastu

Zintegrowany transport

Praca motorniczego: W służbie miastu

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny 20 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5