Belgijski nowicjusz na transportowym rynku – spółka Moonlight Express – złożyła wnioski do belgijskiego i francuskiego zarządcy infrastruktury na pociąg, który docelowo ma dotrzeć do Barcelony.
O planach Moonlight Express na otworzenie kursującego trzy razy w tygodniu pociągu nocnego na trasie Bruksela – Liege – Berlin – Praga, pisaliśmy 10 kwietnia. Prywatny operator złożył już wnioski dotyczące trasy u belgijskiego zarządcy infrastruktury. Teraz szefowie firmy: Louis Lammertyn i Louis De Jaeger poinformowali o kolejnym kroku w kierunku uruchomienia drugiego pociągu: z Brukseli do miasta Perpignan znajdującego się przy granicy francusko-hiszpańskiej. O dostęp do torów na terenie Belgii i Francji właśnie aplikują.
– W Infrabel (odpowiednik UTK – dop. red.) złożyliśmy wnioski w poprzednim tygodniu. Zgodnie z prawem, powinny być one traktowane priorytetowo. Po tym terminie szlaki kolejowe są udostępniane na podstawie wniosków tylko wtedy, gdy istnieje na nich przepustowość – powiedział Louis De Jaeger. Co ciekawe: belgijski państwowy operator SNCB jest wstępnie zainteresowany prowadzeniem pociągów na terenie Belgii swoimi lokomotywami.
Zarówno do Pragi, jaki i do Perpignan operator chce jeździć od wiosny 2022. Perpignan docelowo nie będzie celem samym w sobie, ponieważ Moonlight Express chce jeździć dalej – do Barcelony. Na przeszkodzie do tego stoi brak konwencjonalnej linii kolejowej o rozstawie szyn 1435 mm. Te kończą się na granicy francusko-hiszpańskiej, jednak z Perpignan do Barcelony torami „europejskimi” można pojechać także po linii dużych prędkości. Trwają rozmowy dotyczące udostępnienia tego szlaku wolniejszym pociągom w godzinach, które nie blokowałyby przepustowości dla pociągów TGV uruchamianych wspólnie przez SNCF i Renfe.
Przypomnijmy, że pociąg kursujący po podobnej do jednej z tras Moonlight Express chce też uruchomić od grudnia 2022
RegioJet w porozumieniu z holenderską spółką European Sleeper. Ma kursować z Pragę przez Berlin, Hanower, Amsterdam, Rotterdam, Brukselę, Gandawę i Brugię do Ostendy. RegioJet z sukcesem uruchomiło w roku ubiegłym komercyjny pociąg z Pragi nad Adriatyk.
W tym roku będzie powtórka tego przedsięwzięcia.