Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Monorail Stulecia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Autor:

mg

Data publikacji:
01-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W połowie lat 70. XIX wieku w Filadelfii w Pensylwanii powstała wyjątkowo dziwaczna konstrukcja kolejowa. Był to tzw. Monorail Stulecia (Centennial Monorail). Niewiele wiadomo na jego temat (zachowało się tylko jedno zdjęcie go przedstawiające), ale najprawdopodobniej był jedyną koleją jednoszynową w historii wykorzystującą piętrowy tabor.

Nazwa „Monorail Stulecia” pochodzi od tego, że został on zbudowany z myślą o przewożeniu osób zwiedzających wystawę światową zorganizowaną w filadelfijskim parku Fairmont z okazji 100. rocznicy podpisania deklaracji niepodległości USA. Trasa kolejki, o długości jedynie ok. 155 metrów, łączyła dwa pawilony wystawowe – ogrodniczy i rolniczy. Jej twórcą był gen. Roy Stone (1836-1905) – początkowo handlarz drewnem z Pensylwanii, następnie wojskowy podczas wojny secesyjnej, a w końcu – inżynier i wynalazca.

Monorail Stone’a nazywany był przez mu współczesnych „koleją siodłową” – ponieważ sposób, w jaki tabor opierał się na pojedynczej szynie, przypominał siodło leżące na końskim grzbiecie. W przekroju dwupokładowy wagon o napędzie parowym przypominał literą „A” lub odwróconą literę „U”. Posiadał on dwa główne koła „nośne” o średnicy 711 mm, jeżdżące po szynie głównej oraz kilka pomocniczych – w układzie poziomym, stabilizujących całość, wykorzystujących prowadnice położone poniżej szyny głównej. Koło tylne napędzane było obrotowym silnikiem parowym wyprodukowanym przez firmę La France. Już wówczas była to konstrukcja przestarzała i nieefektywna, ale monorail Stone’a miał za zadanie przewozić zwiedzających wystawę na bardzo krótkim dystansie i z niewielką prędkością – nie wymagał więc wysokowydajnego napędu.

Wagon kolejki Stone’a był piętrowy – na górny pokład wiodły schodki umożliwiające przejście z galerii z barierką znajdującą się na dole. Całość wykończona była w wiktoriańskim stylu art déco. Kabina maszynisty znajdowała się z tyłu pojazdu – wystawał z niej komin odprowadzający dym z paleniska kotła parowego. Pod nią ulokowano dwa zbiorniki na wodę i węgiel.

Wystawa światowa w Filadelfii zorganizowana z okazji 100-lecia podpisania amerykańskiej Deklaracji Niepodległości trwała od 10 maja do 10 listopada 1876 roku. Monorail Stone’a był jednym z wielu nowo skonstruowanych wynalazków tam prezentowanych – razem z maszyną do pisania, tzw. elektrycznym długopisem Tomasza Edisona, mechanicznym kalkulatorem, czy pierwszym telefonem Alexandra Grahama Bella. Historia tej kolejki miała swój finał wraz z końcem wystawy, choć od stycznia 1878 do stycznia 1879 r. w niedalekim hrabstwie McKean funkcjonowała Bradford and Foster Brook Railway. Był to również monorail, inspirowany konstrukcją Stone’a. Na 8-kilometrowej linii miał on nawet ustanowić rekord prędkości kolei jednoszynowej – 30 mil na godzinę (48,3 km/h). Eksploatacja tego monoraila miała tragiczne zakończenie – na początku 1879 r. eksplodował kocioł parowy pojazdu. W katastrofie tej zginęło 6 osób. W ten sposób zakończyła się historia kolei jednoszynowej w Pensylwanii.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Zintegrowany transport

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Monorail z żyroskopem

Tabor i technika

Monorail z żyroskopem

mg 21 grudnia 2021

Alstom dostarczył do Kairu pierwsze pociągi jednoszynowe

Tabor i technika

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?

Prawo i polityka

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?

Witold Urbanowicz 15 października 2021

Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca

Zintegrowany transport

Tajlandia będzie miała monorail. Pierwsze wagony dostarczone

Zintegrowany transport

Tajlandia będzie miała monorail. Pierwsze wagony dostarczone

inf prasowa oprac. JM 10 października 2020

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Zintegrowany transport

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Monorail z żyroskopem

Tabor i technika

Monorail z żyroskopem

mg 21 grudnia 2021

Alstom dostarczył do Kairu pierwsze pociągi jednoszynowe

Tabor i technika

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?

Prawo i polityka

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?

Witold Urbanowicz 15 października 2021

Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca

Zintegrowany transport

Tajlandia będzie miała monorail. Pierwsze wagony dostarczone

Zintegrowany transport

Tajlandia będzie miała monorail. Pierwsze wagony dostarczone

inf prasowa oprac. JM 10 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5