Partnerzy serwisu:
Biznes

Monat: Innowacyjne rozwiązanie dla przejazdów kategorii D

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Monat: Innowacyjne rozwiązanie dla przejazdów kategorii D
fot. Monat
Firma Monat chce pomóc w zmniejszeniu liczby niebezpiecznych zdarzeń na niestrzeżonych przejazdach kolejowo-drogowych. Jej najnowszy produkt – system SPW-1M – ma motywować kierowców i pieszych do zachowania czujności podczas przekraczania torów.

Według członkini zarządu i dyrektor ds. rozwoju biznesu firmy Monat Marzeny Mrozik pomysł opracowania systemu narodził się kilka lat temu po analizie publikacji i statystyk na temat poziomu bezpieczeństwa i wypadkowości na przejazdach niestrzeżonych. Stanowią one ok. 50% wszystkich jednopoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych w Polsce. W ubiegłym roku na przejazdach niewyposażonych w urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego (kat. D) dochodziło do przeszło 64% wszystkich wypadków na przejazdach.

– W lipcu 2020 r. na przejeździe kolejowo-drogowym kat. D w Imielinie rozpoczęły się testy systemu SPW-1M, które trwały do grudnia. Testy te umożliwiły nam zebranie danych statystycznych i behawioralnych, dotyczących zachowania użytkowników drogi przekraczających przejazd. Wyniki analiz zostały przedstawione odpowiednim instytucjom, odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa na przejazdach – informuje przedstawicielka producenta. Obecnie Monat przygotowuje się do testów terenowych w innym miejscu, również na przejeździe kategorii D. Testy te mają na celu dopracowanie systemu pod względem funkcjonalności i konfiguracji na różnych obiektach. – Trwają prace nad doskonaleniem systemu, lecz już w tej chwili produkt jest dojrzały technicznie i komercyjnie do wprowadzenia na rynek – zapewnia Mrozik.

Zbliżasz się do przejazdu? Bądź czujny!

Zadaniem nowego produktu firmy Monat jest zwiększenie uważności użytkowników drogi przy przekraczaniu przejazdu i pobudzenie ich czujności. SPW-1M jest systemem informującym nie o nadjeżdżającym pociągu, ale o samym fakcie zbliżania się użytkownika drogi do przejazdu kolejowo-drogowego. – Dzięki zastosowaniu systemu poprawia się widoczność przejazdu, a tym samym uwaga użytkownika drogi zostaje skoncentrowana na aktualnej sytuacji na przejeździe. To może w sposób istotny wpływać na zmniejszenie liczby wypadków – tłumaczy nasza rozmówczyni.

System składa się z urządzeń detekcji pojazdów drogowych i pieszych, urządzeń informacyjno-ostrzegawczych (tablice LED zmiennej treści oraz aktywne podświetlane sekwencyjnie znaki G1), urządzeń rejestracji audiowizualnej oraz modułu komunikacyjnego. Algorytm działania jest prosty. Gdy system wykryje użytkownika drogi zbliżającego się do przejazdu, na tablicy LED automatycznie zostają wyświetlone komunikaty ostrzegawcze o różnej treści oraz prędkość pojazdu. Jednocześnie następuje uruchomienie oświetlenia znaków G1, tworzące świetlną „falę” w kierunku przejazdu. Powoduje to zwiększenie uważności użytkownika drogi, szczególnie podczas trudnych warunków atmosferycznych i po zmroku.

Monitoring i centrum operatorskie

Zamontowane urządzenia monitoringu służą do rejestracji niebezpiecznych zdarzeń na przejeździe i zachowań użytkowników drogi, którzy nie stosują się do przepisów ruchu drogowego w obrębie przejazdu. Umożliwiają one identyfikację osób, a także zabezpieczenie nagranego materiału ze stemplem czasowym. Gdy pojazd lub pieszy opuszcza przejazd, niektóre elementy wykonawcze systemu (m. in. tablice LED i aktywne znaki drogowe) przechodzą w stan uśpienia, co pozwala na oszczędność energii.

Integralną częścią systemu SPW-1M jest centrum operatorskie, umożliwiające zdalny nadzór nad objętymi nim przejazdami. Pakiet oprogramowania jest podzielony na dwie główne części: diagnostyczną oraz rejestrującą i archiwizującą zdarzenia. Zgromadzony materiał wideo można przeglądać, analizować, pobierać i udostępniać odpowiednim służbom np. w celu wyjaśniania przyczyn wypadków, dla potrzeb opracowań statystycznych oraz ewentualnego dyscyplinowania (nakładanie mandatów karnych). System jest przygotowany do pracy w pełni autonomicznej, nie wymagającej stałej obecności pracowników obsługi. Zainstalowane systemy są zdalnie nadzorowane przez operatora.

Rozwiązanie tańsze, niż podnoszenie kategorii przejazdu

Zastosowanie systemu SPW-1M daje wiele korzyści, w tym – ekonomicznych. Koszty instalacji systemu i jego utrzymania są znacznie niższe, niż ewentualna zmiana kategorii przejazdu. System może być stosowany nie tylko na przejazdach kat. D. Jedną z wielu innych oferowanych możliwości jest wykorzystanie go jako dodatkowego elementu podnoszącego bezpieczeństwo na przejazdach kategorii C, a także na przejściach kolejowych dla pieszych (kat. E). Monat planuje montaż instalacji testowej również na takich obiektach.

W zależności od typu przejazdu, ukształtowania terenu i źródeł zasilania produkt jest skalowalny. Dzięki temu może być oferowany w różnych konfiguracjach i dopasowywany indywidualnie do potrzeb oraz możliwości finansowych kupującego.

– Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych i zminimalizowanie wypadków leży w interesie nas wszystkich. Prawie codziennie słyszymy w mediach o kolejnych niebezpiecznych zdarzeniach na przejazdach, które niestety w większości przypadków nadal są spowodowane brakiem uwagi, pośpiechem i nieświadomością zagrożeń związanych z przekraczaniem przejazdu – podsumowuje nasza rozmówczyni. Jak przekonuje, innowacyjne systemy nie zastąpią człowieka, ale dzięki funkcji prewencyjnej i edukacyjnej, a także przy współpracy odpowiednich instytucji, ich stosowanie może wpłynąć w znacznym stopniu na poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg i kolei.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

inf. pras UTK 20 lipca 2023

Miejski autobus wjechał pod lokomotywę PKP Intercity [zdjęcia]

Infrastruktura

Monat: Pierwsze egzemplarze nowatorskiego sygnalizatora już u klientów

Tabor i technika

Monat: Nasz największy atut to doświadczenie

Biznes

Monat: Nasz największy atut to doświadczenie

Roman Czubiński 05 kwietnia 2021

Monat: Dobry czas dla branży kolejowej, ale wiele do poprawy

Biznes

Monat: Dobry czas dla branży kolejowej, ale wiele do poprawy

Roman Czubiński 02 października 2019

Zobacz również:

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

inf. pras UTK 20 lipca 2023

Miejski autobus wjechał pod lokomotywę PKP Intercity [zdjęcia]

Infrastruktura

Monat: Pierwsze egzemplarze nowatorskiego sygnalizatora już u klientów

Tabor i technika

Monat: Nasz największy atut to doświadczenie

Biznes

Monat: Nasz największy atut to doświadczenie

Roman Czubiński 05 kwietnia 2021

Monat: Dobry czas dla branży kolejowej, ale wiele do poprawy

Biznes

Monat: Dobry czas dla branży kolejowej, ale wiele do poprawy

Roman Czubiński 02 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5