Zakończył się wojskowy remont trasy Jankowa Żagańska – Sanice. MON planuje niebawem rozpocząć inną inwestycję w tej części kraju: odtworzona miałaby zostać trasa Zebrzydowa – Żagań. Resort zapowiada, że prace ruszą jeszcze w tym roku.
Tradycyjnue już przedstawiamy na naszych łamach podsumowanie inwestycji kolejowych realizowanych ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej w zeszłym roku i opisujemy plany resortu na najbliższych dwanaście miesięcy. MON konsekwentnie prowadzi remonty linii kolejowych, które nie są przed rozpoczęciem działań przejezdne, a mogą mieć istotne znaczenie z punktu widzenia obronności państwa. Mowa tu przede wszystkim o odcinkach prowadzących do jednostek wojskowych.
Linia do Sanic jest już przejezdnaNajważniejszą inwestycją, która została w zeszłym roku ukończona, był
toczący się od 2016 r. remont linii nr 380 Jankowa Żagańska – Sanice w województwie lubuskim. – Jej koszt wyniósł ok. 38 mln zł – poinformował nas Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej. Ta kwota pozwoliła na remont 32 km toru. – Inwestycja miała na celu zabezpieczenie i wznowienie dostarczania transportem kolejowym środków zaopatrzenia do Składu Potok 4 Regionalnej Bazy Logistycznej – czytamy w przesłanym nam komunikacie.
MON zapewnia, że wojsko nie jest i nie będzie właścicielem zmodernizowanej infrastruktury, nie zastrzegło sobie też prawa wyłączności korzystania z niej. – Na odcinku linii może odbywać się ruch pasażerski i towarowy, a jego uruchomienie przez przewoźnika kolejowego odbywa się na warunkach ogólnych i po spełnieniu określonych [standardowych] wymogów – konkludują służby prasowe ministra. W związku z przebiegiem trasy wznowienie tam ruchu pociągów osobowych wydaje się jednak bardzo mało prawdopodobne.
Koniec prac w Aleksandrowie Kujawskim, początek – na linii 410W tym roku kontynuowane mają być prace w Aleksandrowie Kujawskim. – Na lata 2017 – 2019 zaplanowana została tam budowa rampy czołowo-bocznej. Przewidywany koszt inwestycji wyniesie około 2,2 mln zł – wskazuje CO MON. W 2019 r. rozpoczęte zostaną także prace dotyczące innych punktów ładunkowych, resort nie wskazuje jednak na razie żadnych konkretów.
Rozpocząć się ma także
opisywana już na naszych łamach inwestycja dotycząca linii kolejowej nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno. – Planowo zakończy się ona w 2026 r. Przewidywany koszt inwestycji to około 135 mln zł. Rewitalizacja dotyczy odtworzenia parametrów technicznych linii – opisano w przygotowanym dla „Rynku Kolejowego” wykazie założonych przedsięwzięć.
Ruszy remont 44 km linii nr 283Najciekawsza wydaje się jednak informacja o planowanym odtworzeniu przejezdności kolejnej z tras w południowo-zachodniej części kraju. – W 2019 r. rozpocznie się inwestycja na linii kolejowej nr 283 (odcinek Zebrzydowa – Żagań) – czytamy w komunikacie MON. Trasa ta od lat jest zamknięta, a w praktyce duża część torowiska fizycznie nie istnieje. Na razie resort nie informuje o szczegółach inwestycji. – Przedstawione informacje mają wysoki stopień ogólności ze względu na ich wrażliwy charakter w kontekście obronności państwa – zastrzeżono w przesłanym nam materiale.