Dojdzie do skutku planowany przez wojsko remont połączony z częściową odbudową linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Prace mają rozpocząć się już w przyszłym roku, a za pięć lat rozebrana na sporym fragmencie trasa znów będzie przejezdna – zapowiada MON. Kontynuowane są też roboty na linii 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem.
W zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły przetarg na odbudowę linii nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań z powodu przekroczenia kosztorysu. Wówczas informowaliśmy, że
Ministerstwo Obrony Narodowej, które było inicjatorem inwestycji, nie zamierzało dążyć do powtórzenia zamówienia. Odtworzenie częściowo formalnie zlikwidowanej trasy kolejowej wydawało się więc mocno niepewne.
Plan odbudowy jest aktualny, powstał wstępny harmonogram – Plan odbudowy linii kolejowej nr 283 Zebrzydowa – Żagań jest aktualny – zapewnił nas tymczasem Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej. Resort podał też wstępny harmonogram inwestycji: rozpoczęcie prac na tym odcinku jest obecnie planowane na rok 2022. – Prawdopodobne otwarcie linii nastąpi po zakończeniu inwestycji w 2026 r. – usłyszeliśmy.
Służby prasowe Ministerstwa Obrony Narodowej zastrzegły jednocześnie, że Siły Zbrojne RP nie będą odpowiedzialne za przeprowadzenie przetargu na roboty. Postępowanie ogłoszą, podobnie jak wcześniejsze, nierozstrzygnięte zamówienie, PKP Polskie Linie Kolejowe. W zakresie rzeczowym przedsięwzięcia nie zaszły istotne zmiany.
Linia wykorzystywana jest dziś w bardzo niewielkim stopniu Przypomnijmy, że odcinek Zebrzydowa – Żagań jest elementem dawnego ciągu biegnącego z Jeleniej Góry przez Lwówek Śląski i Zebrzydowę do Żagania. Przewidziany do remontu fragment ma ok. 43 km długości. Wykorzystywany jest obecnie jedynie na krótkim odcinku Zebrzydowa – Osiecznica-Kliczków (ok. 10 km). Pozostała część trasy została w dużej mierze fizycznie i formalnie zlikwidowana.
Z kasy MON remontowana jest obecnie położona w zupełnie innej części kraju linia nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno. Umowę na realizację tej inwestycji podpisano w 2019 r. Prace potrwają do 2024 r.