W sierpniu br. firma STRABAG Sp. z o.o. zakończyła prace przy „Modernizacji linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce - Terespol, Etap I, LOT „B” Łuków - Międzyrzec Podlaski (od km 123,800 do km 148,000 linii kolejowej E20 Warszawa - Terespol)” będącej częścią II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Zachód - Wschód łączącej Berlin z Moskwą.
Międzynarodowe Konsorcjum realizujące ten projekt to: STRABAG Sp. z o.o. (jako Lider), STRABAG A.G., TRAKCE a.s., SUDOP Praha a.s.
Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Paweł Dziwisz,
oraz Prezes STRABAG Sp. z o.o. - Paweł Antonik
Celem modernizacji było dostosowanie parametrów linii do standardów unijnych i wymogów umów AGC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego).
Kontrakt został podpisany 31 sierpnia 2007 r. Realizację robót przewidziano na okres 24 miesięcy, do dnia 31 sierpnia 2009 r. Koszt modernizacji linii kolejowej E 20 w ramach projektu FS 2001/PL/16/P/PT/012 wyniósł 66 995 080,23 EUR netto. Ĺšródłem finansowania robót był budżet państwa i środki własne PKP PLK S.A. (80 %) oraz Fundusz Spójności (20 %). Kontrakt został zrealizowany wg Żółtej Książki FIDIC Wydanie 1999: "Warunki Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem".
Prace wykonywano przy użyciu nowoczesnego sprzętu należącego do STRABAG i z zastosowaniem nowych technologii. Kontrakt, mimo momentami niesprzyjających warunków atmosferycznych, został zrealizowany terminowo utrzymując wysokie standardy jakości.
Prace na odcinku Łuków - Międzyrzec Podlaski objęły kompleksową modernizację m.in.:
- układu torowego wraz z odwodnieniem,
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- przystanków osobowych w Matysach, Szaniawach, Brzozowicy oraz Misiach,
- przebudowę 9 i likwidację 12 przejazdów kolejowych,
- przebudowę 10 przepustów, w tym 1 spełniającego wymagania przejścia dla zwierząt,
- przebudowę mostu nad rzeką Krzną,
- budowę dróg równoległych
- przebudowę linii potrzeb nietrakcyjnych 15 kV.
Modernizacja, dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych wpłynęła na zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji linii kolejowej. Został zwiększony dopuszczalny nacisk do 22,5 t na oś. Po zrealizowaniu II etapu modernizacji możliwa będzie jazda pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h.