Kompleksowa przebudowa linii 14 na jej wielkopolskim odcinku jest rozważana już od wielu lat. Inwestycja, która miałaby objąć także elektryfikację trasy, wciąż nie ma jednak zagwarantowanego finansowania. Nie wiadomo zatem, czy zostanie przeprowadzona w ramach trwającej unijnej siedmiolatki.
Potrzeba modernizacji linii kolejowej 14 Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa na odcinku Ostrów Wielkopolski – Głogów jest zauważana już od dawna. PKP PLK w 2014 r.
rozważały możliwość realizacji inwestycji w ramach zakończonej już perspektywy finansowej UE 2014-2020. Wówczas prace w pełnym zakresie nie zostały wykonane, ale w 2021 r. spółka poinformowała, że analizuje scenariusze przeprowadzenia robót w kolejnej unijnej siedmiolatce 2021-2027.
Wciąż tylko lista rezerwowa
Teraz, gdy środki UE ze wspomnianej perspektywy regularnie trafiają do kolejnych beneficjentów, szanse na modernizację trasy nie wydają się jednak duże. – Dla projektu „Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Krotoszyn – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów” mamy studium wykonalności – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje jednak, że szczegółowy zakres prac ma być określony dopiero w projekcie budowlanym.
– Jego przygotowanie, a następnie realizacja inwestycji będą możliwe po zapewnieniu finansowania – zaznacza nasz rozmówca. Aktualnie nie ma więc jasnego scenariusza, skąd pochodzić miałyby środki na tę inwestycję. Znalazła się ona bowiem tylko na liście rezerwowej rządowego Krajowego Programu Kolejowego.
Ważna elektryfikacja międzywojewódzkiego ciągu
Poza samą linią nr 14, która omija Krotoszyn, modernizacja miałaby objąć dwie łącznice umożliwiające zjazd na tamtejszą stację. Są one wykorzystywane głównie w regionalnym ruchu pasażerskim. Pociągi osobowe nie kursują natomiast odcinkiem głównej trasy omijającym Krotoszyn – ten fragment jest wykorzystywany w ruchu towarowym.
Ważnym elementem zadania miałaby być
elektryfikacja niezelektryfikowanego odcinka linii od węzła Krotoszyn do Głogowa, spinającego województwa wielkopolskie, lubuskie i dolnośląskie. Otworzyłoby to drogę do znacznej poprawy oferty połączeń, w tym być może dalekobieżnych. Przypomnijmy, że od niedawna do Krotoszyna regularnie docierają pociągi PKP Intercity relacji Warszawa – Wrocław. Nie wjeżdżają one jednak na odcinek pozbawiony sieci trakcyjnej.