Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja trasy Berlin – Szczecin do końca 2029 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
01-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Deutsche Welle

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja trasy Berlin – Szczecin do końca 2029 roku?
fot. Ralf Roletschek (Wikimedia Commons) / lic. FAL
Rozpoczęta w 2021 roku modernizacja ciągu linii kolejowych, łączących stolice Niemiec i Pomorza Zachodniego, zostanie zakończona prawdopodobnie dopiero za 5 lat. Choć strona niemiecka podtrzymuje termin zakończenia modernizacji swoich fragmentów do końca 2026 roku, przygraniczny odcinek w Polsce wciąż znajduje się na etapie prac projektowych i pozyskiwania decyzji administracyjnych.

Wszystko wskazuje na to, że modernizacja linii kolejowych, łączących Berlin i Szczecin, która rozpoczęła się w 2021 roku, zakończy się dopiero pod koniec obecnej dekady. Przypomnijmy, że po stronie niemieckiej obejmuje ona liczący ok. 50 kilometrów długości fragment pomiędzy Angermünde a granicą państwa. Efektem inwestycji będzie m.in. podwyższenie prędkości szlakowej do 160 km/h, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu. Pomiędzy Passow a granicą państwa odbudowany zostanie ponadto drugi tor, który został rozebrany w 1945 roku. Przewidziano ponadto modernizację dworców kolejowych w Casekow, Schönow, Petershagen i Tantow oraz budowę drugiego peronu w Passow.

Jak informuje Deutsche Welle, wciąż trwa modernizacja 19-kilometrowego odcinka łączącego Angermünde i Passow, natomiast prace na liczącym ok. 30 kilometrów długości fragmencie z Passow do granicy państwa, których zakres będzie większy, nie zostały jeszcze rozpoczęte. Mimo to niemiecki zarządca infrastruktury kolejowej wciąż zakłada, że możliwe będzie uruchomienie dwutorowej linii kolejowej na całej długości niemieckiego fragmentu do końca 2026 roku. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ubiegłym roku, wiele wskazuje na to, że ostatecznie trasa zostanie ukończona w roku 2027. Niestety krótki odcinek przygraniczny na terenie w Polsce zostanie oddany do użytku jeszcze później.

Duży zakres prac na krótkim fragmencie w Polsce

Wciąż trwa bowiem jego projektowanie oraz pozyskiwanie decyzji administracyjnych dla inwestycji (choć udało się już uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach). Deutsche Welle podaje za informacją przedstawioną przez Bartosza Pietrzykowskiego z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, że proces ten powinien zostać zakończony w czwartym kwartale bieżącego roku. Zakres prac po polskiej stronie również jest bardzo szeroki – planowana jest elektryfikacja (oczywiście w systemie zasilania 3 kV DC), budowa drugiego toru oraz podwyższenie prędkości szlakowej do 160 km/h dla pociągów pasażerskich. Możliwy będzie także przejazd składów towarowych o długości do 750 metrów.

Jeżeli uda się zakończyć projektowanie i pozyskiwanie decyzji administracyjnych do końca tego roku, istnieje szansa na realizację robót budowlanych pomiędzy drugim kwartałem 2026 roku a trzecim kwartałem roku 2029. Jak informuje Deutsche Welle, wciąż nie jest jasne finansowanie inwestycji, ponieważ wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych, złożony do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury, nie został jeszcze rozpatrzony. Zakłada on wsparcie na kwotę 1,47 mld zł. Reasumując, pasażerów podróżujących pomiędzy Berlinem a Szczecinem czekają kolejne lata utrudnień. Obecnie przejazd w tej relacji możliwy jest z autobusową komunikacja zastępczą z przesiadką w Angermünde, co zwiększa popularność komercyjnych autobusów dalekobieżnych, kursujących w pełnej relacji.

Tabor dostosowany do specyfiki trasy

Co ciekawe, DB Regio z myślą o obsłudze połączeń z Berlina do Szczecina zakupiło już 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT3 XL. Będą to jednostki czteroczłonowe, w których zastosowane zostaną wprawdzie wózki Jacobsa, jednakże człony środkowe będą znacznie dłuższe, niewiele krótsze niż w przypadku zespołów trakcyjnych w klasycznym układem wózków. Podobne rozwiązanie zastosował Siemens w platformie zespołów trakcyjnych Mireo. Nowe jednostki będą dostosowane do pracy w systemach zasilania 15 kV AC 16,7 Hz oraz 3 kV DC. Pomieszczą na miejscach siedzących aż 255 pasażerów. To pojemność porównywalna z pięcioczłonowymi Impulsami, czy też Elfami II.

Kolejną ciekawą cechą nowych pojazdów do obsługi tej trasy będzie zróżnicowana wysokość drzwi wejściowych w członie dostosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – jedna para drzwi zostanie zamontowana na wysokości 760 mm, zaś druga na wysokości 550 mm, co umożliwi bezproblemową obsługę pasażerów poruszających się na wózku inwalidzkim niezależnie od wysokości peronu. Nowe zespoły trakcyjne zgodnie z obowiązującym harmonogramem dostaw mają zostać dostarczone do połowy 2026 roku. Wobec opóźnienia modernizacji trasy z Angermünde do Szczecina wiele wskazuje na to, że przez dłuższy czas nie będą efektywnie wykorzystywane.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Odbudowa linii kolejowej do Srebrnej Góry. Oferty otwarte

Infrastruktura

Odbudowa linii kolejowej do Srebrnej Góry. Oferty otwarte

Mikołaj Kobryński 27 lutego 2025

Jest przetarg na rewitalizację Wiedenki w Zagłębiu Dąbrowskim

Infrastruktura

Startują przetargi na rewitalizację fragmentów Nadodrzanki

Infrastruktura

W cieniu swojej świetności. Linia Radom – Dęblin

Pasażer

Merchel: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dbają o bezpieczeństwo

Infrastruktura

Merchel: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dbają o bezpieczeństwo

Łukasz Malinowski/ Jakub Dybalski 27 września 2019

Zobacz również:

Odbudowa linii kolejowej do Srebrnej Góry. Oferty otwarte

Infrastruktura

Odbudowa linii kolejowej do Srebrnej Góry. Oferty otwarte

Mikołaj Kobryński 27 lutego 2025

Jest przetarg na rewitalizację Wiedenki w Zagłębiu Dąbrowskim

Infrastruktura

Startują przetargi na rewitalizację fragmentów Nadodrzanki

Infrastruktura

W cieniu swojej świetności. Linia Radom – Dęblin

Pasażer

Merchel: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dbają o bezpieczeństwo

Infrastruktura

Merchel: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dbają o bezpieczeństwo

Łukasz Malinowski/ Jakub Dybalski 27 września 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5