Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania opracowało wstępne wizualizacje, pokazujące lokalizację przystanków kolejowych planowanych do wybudowania w ramach modernizacji towarowej obwodnicy Poznania.
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania od lat walczy o lepszy standard komunikacji miejskiej w Poznaniu. Tym razem członkowie stowarzyszenia postanowili przyjrzeć się dokładnie planom i schematom nowo planowanych przystanków, które PKP PLK planuje wybudować na towarowej obwodnicy Poznania, w ramach projektu wartego 1,5 miliarda złotych. O założeniach tej inwestycji szeroko
pisaliśmy w tym miejscu. Przyjrzyjmy się więc nowym wizualizacjom lokalizacji przystanków.
Projekt dla każdego planowanego przystanku
Inwestycje dla Poznania wykonały schematy dla każdego z przystanków, jakie mają zostać zbudowane lub naprawione w ramach modernizacji obwodnicy. Członkowie stowarzyszenia zilustrowali także wygląd i przebieg łącznicy kolejowej, która ma powstać na poznańskim Strzeszynie, aby domknąć towarowy ring wokół stolicy Wielkopolski. Ponadto w opracowaniu zostały też uwzględnione opinie stowarzyszenia na temat integracji poszczególnych przystanków z komunikacją miejską lub podmiejską.
Planowana łącznica na poznańskim Strzeszynie. Mat. Inwestycje dla Poznania
W publikacji pojawia się też mapka Poznania z nowymi przystankami, na których stowarzyszenie umiejscowiło dwa przystanki, które nie są objęte omawianym przetargiem, mowa o lokalizacjach Poznań Jeżyce oraz Poznań Druskiennicka. Mapa jest indywidualnym projektem stowarzyszenia, a nie oficjalnym dokumentem PKP PLK. Na ten moment nie wiadomo też, czy oba przystanki powstaną, a jeśli tak, to w ramach jakiego zadania.
Nowe przystanki kolejowe w Poznaniu wg. stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania
8 przystanków do budowy lub przebudowy
Dostosowanie towarowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego zawiera w sobie budowę lub modernizacją 8 przystanków kolejowych. Co ciekawe nie każdy z nich ma być wybudowany w tym samym standardzie. Większość peronów będzie 200-metrowa, lecz na przystanku Poznań Franowo znajdą się dwa perony o długości 300 metrów i jest to jedyna taka sytuacja w projekcie. Ponadto w dwóch lokalizacjach ma powstać tylko po jednym peronie, co zmusi pociągi do zmiany toru jazdy i konieczności jazdy tylko po jednym z nich. Będzie tak na przystankach Poznań Franowo oraz Poznań Kobylepole.
Wg. Inwestycji dla Poznania, prace na stacji Franowo mogą wreszcie przyczynić się do pełnego wykorzystania pętli tramwajowej na Franowie. Stowarzyszenie przypomniało, że jednym z celów utworzenia pętli w tym miejscu była potencjalna integracja komunikacji miejskiej z koleją. Jak na razie nie wiadomo też, w jakich relacjach będą kursować pociągi pasażerski poruszające się po towarowej obwodnicy.
Publikację w całości można znaleźć pod tym adresem.