Modernizacja 25-kilometrowej linii kolejowej i bocznic znajdujących się w zarządzie KWK Bogdanka, jest przykładem na to, jak nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym ułatwiają prowadzenie ruchu i wpływają na poprawę przepustowości.
Prace na linii pomiędzy Bogdanką a Jaszczowem na Lubelszczyźnie prowadzone były w dwóch etapach i zostały zakończone w 2011 roku. Podstawowym założeniem modernizacji było zwiększenie przepustowości linii i przystosowanie jej do wywozu większej ilości węgla. W tym celu zmodernizowano mijankę w Zawadowie oraz rozbudowano stację Bogdanka. Zmodernizowano również systemy sterowania ruchem kolejowym na całej linii, a w newralgicznym miejscu – na stacji Bogdanka zorganizowano Lokalne Centrum Sterowania.
Dyżurnemu ruchu pracuje się łatwiej
Prace na kopalnianej bocznicy, prowadzone w latach 2010-2011, polegały na zabudowie komputerowych urządzeń stacyjnych, systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym, licznikowego systemu kontroli zajętości torów i rozjazdów, systemu zasilania urządzeń stacyjnych, a także na zabudowie samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i urządzeń przytorowych, takich jak semafory, napędy zwrotnicowe, wykolejnice, elektromagnesy torowe itp. Dziś, po kompleksowej wymianie urządzeń sterowania ruchem, można powiedzieć, że wszystkie założenia modernizacji zostały spełnione, a bocznica została przygotowana do obsługi znacznie większego wydobycia, zaś teoretyczna przepustowość całego szlaku Bogdanka – Jaszczów wzrosła 2-krotnie.
Cały proces przewozowy łatwiej jest kontrolować, dzięki prezentacji numerów pociągów na planie układu torowego i samoczynnemu śledzeniu ich biegu. Dyżurny ma do dyspozycji nowoczesne komputerowe urządzenia do kontroli szlaku i bocznicy, ograniczające niemal w 100% możliwość popełnienia błędu. Interfejs zaprojektowany przez Kombud pomaga dyżurnemu, poprzez zobrazowanie selekcji przebiegu, wyprzedzające określanie dostępności poleceń i zobrazowanie rezerwacji drogi przebiegu. Automatyzacja blokady półsamoczynnej i przebiegowe nastawianie zwrotnic i sygnałów dodatkowo pozwalają skupić się kierującemu ruchem na bocznicy, na najistotniejszych czynnościach.
Koszty podobne, przepustowość dużo większa
– Z punktu widzenia zarządzających bocznicą i całą linią pracowników KWK Bogdanka istotne są oczywiście koszty. A te pozostały na tym samym poziomie, mimo dwukrotnego wzrostu liczby urządzeń. Mimo zabudowy tak wielu nowoczesnych urządzeń i skokowego wzrostu przepustowości, liczba personelu podstawowego zwiększyła się o… jedną osobę – powiedział podczas konferencji Bocznice 2015 Krzysztof Matuszewski, główny specjalista ds. spraw systemów sterowania ruchem kolejowym w firmie Kombud.
System Kombudu niezawodny
– Zabudowa systemów srk Kombudu pozwoliła nam znacznie przyśpieszyć i usprawnić manewrowanie na bocznicy. System przyczynił się do redukcji kosztów, ponieważ wcześniej musieliśmy korzystać z usług nastawniczych, którzy ręcznie przygotowywali drogę. Powodowało to też problemy natury organizacyjnej. Teraz cała bocznica sterowana jest w całkowicie zautomatyzowany sposób z jednego punktu na nastawni. Przez cały okres eksploatacji systemu Kombudu nie doszło do żadnej znaczącej awarii, która w jakikolwiek istotny sposób wpłynęłyby na działanie bocznicy. System sterowania ruchem kolejowym zaoferowany przez tę firmę możemy więc uznać za wysoce niezawodny – powiedział Tomasz Urban, kierownik działu transportu kolejowego KWK Bogdanka.
– Dzięki inwestycji w nowoczesne srk udało nam się zwiększyć liczbę torów na bocznicy. Inwestycja przyczynia się oczywiście do zwiększenia możliwości wywozu węgla z kopalni w Bogdance, skąd odprawiamy nawet 17 pociągów dziennie. Urządzenia wykorzystaliśmy także przy budowie mijanki w Zawadowie, dzięki czemu ruch na 25 kilometrowej linii, będącej w zarządzie KWK Bogdanka, stał się jeszcze bardziej płynny – dodaje Tomasz Urban.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
