PKP PLK otworzyła oferty w trzech przetargach na wykonanie modernizacji końcowego odcinka linii Poznań – Szczecin. Oferty prawie dwukrotnie przekraczają kosztorys.
Prace na odcinku linii E59 od Dobiegniewa do Szczecina
muszą zostać zakończone do końca 2020 roku. Przetargi na prace budowlane zostały ogłoszone dopiero
pod koniec sierpnia tego roku. Wcześniej
wykonano roboty wyprzedzające, ale mimo to dofinansowanie z mechanizmu CEF jest zagrożone.
Podobnie jak w prawie wszystkich ogłoszonych w tym roku przez PKP PLK przetargach na prace budowlane, również w tym wypadku oferty znacznie przekraczają kosztorys. Na odcinek Słonice – Choszczno PLK planowała wydać 141,45 mln zł brutto, a najtańsza z sześciu złożonych ofert (od Colas Rail) opiewa na 241,6 mln zł brutto. Na odcinek Stargard – Szczecin PLK chciała wydać 378 mln zł brutto, a konsorcjum kierowane przez własną spółkę PLK – ZRK Dom (razem z Alustą i Intop) proponuje 770 mln złotych. Pozostałe dwie oferty są jeszcze droższe. Na odcinek Choszczno – Stargard, wyceniony przez PLK na 331,2 mln złotych również jest trzech wykonawców. Najtańszy, konsorcjum Trakcji PRKiI, Schweerbau i SBM zaproponował 550 mln zł brutto.
Według dokumentów przetargowych realizacja planowana jest na okres od 20 lutego 2019 r. do 30 listopada 2020 r. W załącznikach postępowania czytamy, że PLK może naliczyć kary umowne do wysokości 20 proc. kontraktu (30 proc., jeśli zostanie zerwana umowa z winy wykonawcy). PLK zastrzega, że zapłata kary umownej nie pozbawia zamawiającego prawa dochodzenia na zasadach ogólnych dodatkowego odszkodowania, jeśli z winy wykonawcy utraci dofinansowanie unijne.