Modernizacja odcinka linii Mielec – Dębica nr 25 wchodzi w ostatnią fazę – informuje PKP PLK. Jednocześnie przygotowywane są prace na kolejnym odcinku do Padwi Narodowej. Do tej części projektu dodano budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 25 i nad ulicą Sienkiewicza w Mielcu.
Jak podaje PKP PLK,
rozpoczęta w marcu 2019 roku modernizacja odcinka linii Mielec – Dębica nr 25 wchodzi w ostatnią fazę. Budowane jest przejście podziemne, które zastąpi kładkę w okolicach dworca kolejowego. Obiekt zapewni dojście do nowego peronu wyspowego. Przejście będzie wyposażone w trzy windy. Zapewniony będzie dogodny dostęp do pociągów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zaplanowano także w okolicy stacji (tzw. ślimaka) drugie przejście pod torami.
We wrześniu planowane jest przywrócenie ruch pociągów towarowych na odcinku Mielec – Kochanówka. Na tym odcinku, po usunięciu starego toru i wzmocnieniu podtorza, wykonawca przygotował nowy tor. Kończą się prace przy przepustach i mostach. Wymienione zostały urządzenia sterowania, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Postępują prace przy budowie nowych peronów na przystankach Wojsław, Rzemień, Rzochów, Tuszyma, Dąbie, stacji Kochanówka. Po wznowieniu ruchu pociągów na odcinku Mielec – Kochanówka, wykonawca rozpocznie prace na 7 km odcinku Kochanówka – Dębica.
Dla lepszej komunikacji przebudowane zostaną przejazdy i drogi dojazdowe. Istotne zmiany nastąpią w Rzemieniu, gdzie w okolicy przejazdu powstanie nowy układ drogowy, który zwiększy bezpieczeństwo kierowców i pieszych – podaje PLK.
Dodatkowy wiadukt w ramach modernizacji kolejnego odcinka
Zgodnie z umową z wykonawcą, jednocześnie przygotowanie dokumentacji na modernizację odcinka linii od Mielca do Padwi Narodowej w ramach RPO woj., podkarpackiego. Szacunkowa wartość prac na odcinku Mielec – Padew to ok. 160 mln zł. Jak poinformowano dzisiaj (30 lipca), w ramach projektu modernizacji odcinka Mielec – Padew Narodowa uwzględniony zostanie wiadukt nad linią kolejową nr 25 i nad ulicą Sienkiewicza. Jego budowa będzie zatem możliwa dzięki montażowi finansowemu ze środków RPO Województwa Podkarpackiego 2014-2020 (czyli funduszy europejskich) oraz samorządów.
– Wszędzie tam gdzie udaje się skonstruować dobry montaż finansowy powstają duże inwestycje tak potrzebne mieszkańcom. Mamy dziś same dobre wiadomości. Wkrótce rusza dalsza część modernizacji linii nr 25 i jej elementem będzie budowa wiaduktu. O możliwych scenariuszach dotyczących wiaduktu rozmawialiśmy bardzo długo, szukaliśmy optymalnego rozwiązania z udziałem budżetu państwa, magistratu, starostwa i PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Ujęcie wiaduktu do modernizacji i finansowanie go z RPO to bardzo dobra propozycja. Przypomnę, że zaangażowanie PLK będzie w ten sposób większe niż ubiegłoroczna deklaracja podczas podpisania listu intencyjnego – powiedział marszałek Władysław Ortyl cytowany w komunikacie.
Będzie modernizacja dworca?
– Remont linii kolejowej zmienia układ przejazdów kolejowych, więc konieczne będzie stworzenie nowego układu drogowego przez samorząd Mielca. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi programy wspierające samorządowe inwestycje drogowe. Jednym z nich jest Fundusz Dróg Samorządowych, który dobrze wpisuje się w potrzeby inwestycyjne gminnych i powiatowych samorządów. Ponieważ jest to instrument wieloletni, samorząd może zaplanować perspektywę budowy układu komunikacyjnego na swoim terenie – dodał wiceminister Rafał Weber.
– Mielczanie bardzo interesują się przebiegiem remontu linii kolejowej, co potwierdza, zasadność tej inwestycji. Mamy deklarację, że to nie koniec remontów. Na linię wrócą pociągi pasażerskie. Czynimy starania, aby możliwa była renowacja naszego dworca. Jest duża szansa, że przy poszerzeniu Programu Inwestycji Dworcowych znajdzie się w nim dworzec w Mielcu – dodał poseł Fryderyk Kapinos cytowany w komunikacie PKP PLK.