PKP PLK otworzyła oferty na modernizację pierwszego z czterech odcinków (LOT-ów) Magistrali Węglowej. Oscylują one wokół miliarda złotych przy kosztorysie na poziomie 420 mln zł. To stawia pod znakiem zapytania realizację projektu, na który zapisano w Krajowym Programie Kolejowym zaledwie 2,1 mld złotych – i to po aktualizacji. Oferty znacznie przekroczyły kosztorys również w drugim postępowaniu. PKP PLK unieważniła oba postępowania.
W styczniu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe
ogłosiły cztery postępowania na prace na Magistrali Węglowej, które obejmują ponad 160 km linii kolejowych. Już wówczas pojawiły się wątpliwości w kwestii finansowania projektu – szacunkowa wartość tych zamówień wynosiła łącznie ok. 3,1 mld złotych netto (3,8 mld zł brutto) na prace projektowe i wykonawcze, a w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego
zapisano na realizację zaledwie 2,1 mld złotych.
PKP PLK
wyjaśniała "RK", że kwoty zamówień podane w treści ogłoszeń uwzględniają jednak ewentualne zamówienia podobne, które mogą (ale nie muszą) zostać zrealizowane, a łączna kwota netto rozpisanych przetargów w zakresie zamówień podstawowych mieści się we wspomnianych 2,1 mld złotych.
Mamy już za sobą pierwsze otwarcie ofert – 20 czerwca PLK poznała propozycje wykonawców dla odcinka LOT B, tj. Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800). To zdaniem PLK jeden z najmniej kosztownych odcinków – szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 420,8 mln złotych brutto. Oferty wykonawców przekraczają ten kosztorys ponad dwukrotnie. Złożyły je: Budimex (1,053 mld zł, termin wykonania 49 miesięcy), Trakcja PRKiI (1,147 mld zł, 50 miesięcy), konsorcjum Intercor-Torpol (999 mln zł, 50 miesięcy), ZUE (953,9 mln zł, 40 miesięcy) oraz Porr (982 mln zł, 44 miesiące).
Oferty wykonawców przekraczają kosztorys PKP PLK od początku tego roku, ale jeszcze w żadnym przetargu różnica nie wynosiła przeszło pół miliarda złotych. Jeżeli oferty w pozostałych LOT-ach będą na podobnym poziomie – a tak należy zakładać – koszt modernizacji tego odcinka Magistrali przekroczy pięć miliardów złotych. Nic nie zapowiada jednak obniżki cen na rynku wykonawców, którzy
jako branża są w trudnej sytuacji.
W tym momencie, o ile dojdzie do podniesienia wartości projektu i wyboru wykonawcy, faworytem do wygrania przetargu na LOT B jest ZUE. Kryteria oceny ofert stanowią: całkowita cena brutto – waga: 75%, termin realizacji – waga: 15% oraz doświadczenie personelu wykonawcy – waga: 10%. Wszyscy wykonawcy zaoferowali 72 miesiące gwarancji. Otwarcia ofert na pozostałe LOT-y zostały przełożone, ale powinniśmy je poznać jeszcze w tym tygodniu.
Więcej na temat projektu modernizacji południowej części "Węglówki"
piszemy tutaj.
Aktualizacja: Oferty na LOT A również poza kosztorysemPKP PLK otworzyła w piątek, 22 czerwca oferty w drugim postępowaniu – na wykonanie prac na odcinku LOT A Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Budżet zamawiającego opiewa na 792,5 mln złotych brutto i nie mieści się w nim żadna z ofert.
Wystartowało trzech wykonawców. Konsorcjum Intercor i Torpol zaoferowało 1 331 655 136,72 zł brutto i 44 miesiące na realizację prac, Budimex – 1 295 861 687, 01 zł i 49 miesięcy na realizację, a Trakcja PRKiI aż 1 512 061 878 i 51 miesięcy na realizację. Wszyscy wykonawcy udzielają 72-miesięcznej gwarancji.
Aktualizacja: Oba przetargi uniewżnioneW poniedziałek, 25 czerwca PKP PLK podjęła decyzję o unieważnieniu obu postępowań z powodu znacznie przekroczonych budżetów.