PKP PLK zaplanowały realizację modernizacji łódzkiego odcinka linii nr 25 w dwóch etapach, przy czym elektryfikacja miałaby być elementem drugiego z nich. Spółka analizuje także możliwość przeprowadzenia prac na dalszym odcinku trasy – do Skarżyska-Kamiennej w województwie świętokrzyskim. W tej sprawie nie ma jednak żadnych konkretów.
W zeszłym roku Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
zapowiedział plan modernizacji odcinka linii kolejowej nr 25 biegnącego z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna. Wcześniej zakładano jedynie elektryfikację tego fragmentu, jednak uznano, że wariant optymalny to połączenie budowy sieci trakcyjnej z podniesieniem parametrów technicznych trasy. Założenia te potwierdza zarządca infrastruktury kolejowej.
Pierwszy etap modernizacji skończy się w 2022. A drugi? Zgodnie z aktualnymi planami inwestycja ma objąć poza elektryfikacją także przebudowę torów, infrastruktury pasażerskiej, obiektów inżynierskich i systemów sterowania ruchem kolejowym. – Zakładamy, że przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w dwóch etapach – zapowiada Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Pierwszy z nich objąć ma przygotowanie dokumentacji projektowej, a także roboty torowe na odcinkach Tomaszów Mazowiecki – Jeleń i Jeleń – Bratków z wyłączeniem stacji Jeleń i Bratków.
– Planowane zakończenie tego etapu nastąpi do końca 2022 r. – zapowiada nasz rozmówca. Kolejny etap obejmowałby elektryfikację całego odcinka Tomaszów – Opoczno, budowę dwóch nowych przystanków (Tomaszów Mazowiecki-Ludwików i Kamień Opoczyński) oraz modernizację odcinka Bratków – Opoczno, a także stacji Jeleń, Bratków i Opoczno. Nowe perony mają pojawić się też w Bratkowicach i Słomiance, a na całej trasie powstanie przebudowany system sterowania ruchem.
Co z odcinkiem do Skarżyska? – Efektem inwestycji będą wygodne i szybsze podróże do Opoczna bez przesiadek w Tomaszowie Mazowieckim – zapowiada przedstawiciel PKP PLK. Nie precyzuje jednak, kiedy miałby zakończyć się drugi etap prac. Zwiększyć mają się przy tym również możliwości przewozów ładunków, ale pociągi towarowe kierowane są dalej w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Czy również ten nieczynny od 2009 r. w ruchu pasażerskim fragment będzie modernizowany lub przynajmniej elektryfikowany?
– Modernizacja odcinka Opoczno – Skarżysko-Kamienna jest przedmiotem analiz w ramach przygotowywania listy inwestycji do realizacji w ramach przyszłej perspektywy finansowej 2021 – 2027 – stwierdza jedynie Rafał Wilgusiak. Dodaje, że na odcinku Tomaszów – Opoczno – Skarżysko-Kamienna kursuje średnio 14 pociągów na dobę.