Lic. CCA 3.0/Wikimedia CommonsZdjęcie ilustracyjne
Po wieloletnich negocjacjach rząd Niemiec wpisał modernizację i elektryfikację trasy łączącej Bawarię z Czechami na listę inwestycji o najwyższym priorytecie w federalnym planie transportowym – informuje portal zdopravy.cz. Chodzi o linie łączące granicę niemiecko-czeską z Furth im Wald, a następnie rozgałęziające się na zachód do Schwandorf i Norymbergi oraz na południe do Ratyzbony i Monachium. O poprawę parametrów linii zabiegały od dawna władze Czech oraz operujący w tym kraju przewoźnicy towarowi.
Decyzję tę ogłosił w ubiegłym tygodniu niemiecki minister transportu Andreas Scheuer. Według jego deklaracji dopisanie kolejnych przedsięwzięć do planu pozwoli poprawić stan całej sieci w regionach, wyeliminować przeszkody w rozwoju połączeń i poprawić przepustowość. Wartość całego, złożonego z 29 projektów inwestycyjnych pakietu wynosi 6,35 mld euro. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na rok 2030.
Uwzględnienie w planie linii do Furth im Wald jest sukcesem strony czeskiej, która od dawna prowadziła w tej sprawie negocjacje z Niemcami. Propozycję włączenia wspomnianych linii do planu inwestycji czeskie ministerstwo transportu składało już podczas obrad czesko-niemieckiej grupy roboczej w 2006 r. Z powodu niekorzystnych wyników studium opłacalności przez długi czas decyzje były jednak odmowne. Sytuację zmieniło dopiero ograniczenie skali planowanych inwestycji, a z drugiej strony – poprawa prognoz dotyczących przewozów towarowych.
DB Netz mogą więc rozpocząć przygotowywanie projektu. Linia ma zostać zelektryfikowana i przystosowana do prędkości 160 km/h. Ostateczny kształt modernizacji nie został jednak jeszcze ustalony. Strona czeska będzie zabiegała o dalsze zwiększenie przepustowości poprzez dobudowanie na niektórych fragmentach drugiego toru. Wraz z rządem starania o to będzie podejmował związek towarowych przewoźników kolejowych ŽESNAD.cz, od dawna zwracający uwagę na potrzebę uruchomienia trasy do Niemiec alternatywnej wobec przeciążonej, przebiegającej na północy Czech linii przez Bad Schandau.
Modernizacja ciągu Norymberga/Monachium – Pilzno obejmie także odcinek na terenie Czech. Cała trasa ma zostać zelektryfikowana, a fragment między Pilznem a Stodem – wybudowany od podstaw w nowym śladzie. Geometria nowej linii, której budowa rozpocznie się w 2022 r., ma umożliwiać jazdę z prędkością 200 km/h.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.